13 juni 2022

Tiden går för snabbt

 Å, om man kunde pausa tiden. Nej inte under hösten, vintern och den tidiga våren. Tiden då känns den går i slow motion. Men så när väl vårtecknen börjar komma och det äntligen börjar grönska. Då går tiden helt plötsligt vansinnigt fort. PAUS! Men nej, nu är det tider då det är som mest i skolan för oss lärare... och elever. Tänk om man kunde fått semester i maj. Vilken ynnest. Längtan och väntan har varit så lång. Och jag vill suga på torrflugekaramellen så mycket det bara går. Ja nu vill man vara överallt och gärna samtidigt och fiska. I skrivandets stund har kläckningarna varit utdragna. Från mitten av maj och fram till nu har vi sett Danica i hemmavattnet. Och vätterbäckarna som brukar vara lite senare kanske kommer hålla på ännu längre. Detta är mycket tacksamt. Väder i form av regn och inte fullt så varmt har kanske gjort att kläckningarna sträcker sig över en längre period än vanligt. Från förra uppdateringen fram till nu så har det bland annat blivit...




Bävern har varit på hugget

Med familjen vid upptaktsdagen vid klubbsjöarna. Mete... inget, spinnfiske... inget. Så när barnen inte fick något testade jag flugspöet med en Petermyra. Och då blev det ett par öringar.


Gagnån, men tyvärr ingen Harr som var uppe för lek. Några få hade man sett tidigare.


Hornån dött för jag vet inte hur många år i rad.


Med hjälp och lotsning av Lennart så kunde jag ta mig ut till Trånghalla, där det förr fanns gott om Harr just här. Troligtvis var det ett område för lek. Tyvärr så jag inte ett liv. Ett tecken på att det inte står rätt till i Vättern.



KALVSJÖN








Vakspan vid Kalvsjön mitten av Maj. Det kläckte och vakade riktigt bra

Dagen efter blev det bäckfiske i Jkpg. Vakade, klckte och högg gjorde det





Sen blev det bäckfiske med Olofsson hemave´
Jag var lite tidigare än Johan. Så jag beslöt att fiska en av de uppströms ställena som vi, ja möjligen fiska i någon gång i början av 10-talet. Riktigt spännande, varierat men möjligen lite kort stråk. Men några öringar blev det här. Och givetvis ännu fler vid favoritställena när jag mötte upp med Johan vid stubben. Danica, halvstora dagsländor kläckte, och fisken vakade titt som tätt.




"Den oansenliga poolen"





Här i hårdströmmen flög det upp några öringar som ville ha "hellbeast the destroyer"




Johans spanarställe

Sen kom dessa små vita dagsländor i massors massors. Inte lätt att imitera.





Mer från Kalvsjön




Tyvärr lite sämre med kläckningar och vak denna afton. Men så vacker plats.

Familjen Skrak simmade upp och ner och gjorde fisket svårt.

Så häftigt med alla dessa färgvariationer på öringarna



Uppströms nacken var det bra hela vägen. Men i de lugna poolerna här var det stendött. Ibland har det gått riktigt fin Öring här.

Här kanske är ett tecken på varför.


Samma å, annan färg

För att inte tala om denna. En Smolt, som en vacker dag går ut i Vättern.

Började komma lite regn. Men hade ett fantastiskt fiske fram till dess. Danica!




Ett avbrott i bäckfisket. Vättern


 
Nog kläckte det. Men vad jag kunde se så kom sländorna från ån. Fisken stod i ån och åmynningen och vakade under en period. Precis utanför mynningen lyckades jag få en fisk att hugga. Den satt på en god stund, men sen slet den sig. En pigg öring var det. Men Harren i sjön lös med sin frånvaro tyvärr. Så pass illa att jag aldrig satt mig i flytringen. Eller jo, jag använde den som vakspanarsoffa på land.





Johan drillar Öring i "Chernobyl", Namnet på poolen kommer från att den lätt orsakar en härdsmälta i huvudet. Så svårfiskad.



"Poolen ovanför vassen"





Fortsättning följer, bäck, älv m.m

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar