6 juli 2017

Uppladdning inför helgens Dalarnaresa

Småländska bäckar och Västgötabäckar

Ett av stråken i bäcken här hemma är ytterst svårfiskat om det inte vakar, har jag märkt. Åker jag däremot några kilometer uppströms så är det helt omvänt. Detta märkte jag idag. Jag började vid de nedströms poolerna. Men från kl 9-11 hade jag haft ett par hugg. Det var allt. Ett ynka vak hade jag sett. Troligtvis var fisken inte helt på G då ån här är känslig för regn. Och en del regn hade troligtvis kommit under natten. Jag var nära på att åka hem. Men så slog det mig att jag kanske skulle pröva längre uppströms. Där hade jag haft finfin utdelning förra året. Från strax efter 11-13 såg jag inte ett vak. Men oj oj oj vad fisken högg efter torrflugorna. Jag prövade ett nytt mönster som fungerade lysande. 

Kan rekommenderas varmt


Jag bytte dock fluga efter en 10 öringar. Jag märkte att jag missade en hel del mothugg. Flugan är stor och buskig bunden på #12 longshank hullinglös. Så jag misstänkte att jag missade en del av de mindre öringarna.
Kring nyåret satte jag ju upp som mål att försöka få fisk på några klassiska mönster, som jag aldrig fått fisk på. E-12, Red tag och Rackelhanen är några av dem. E-12 har jag under stundom prövat en del utan framgång. Jag upplever att den är svårfiskad i lite mer turbulent vatten. Idag blev det fullträff. Jag såg dock inte flugan vid driften, däremot såg jag fiskens hugg tack och lov. E-12 är nog ingen fluga jag kommer använda mycket mer. Möjligen i lugnare partier och sjöfiske. När det gäller Rackehanen, så upplever jag att återigen i turbulent vatten så suger cdc'n åt sig vatten. Mycket pulvra, torka m.m för att få flugan att funka. Det blev en öring på Rackelhanen idag. Jag gav den inget mer försök. Tror precis som E-12 att de gör sig bättre i lugnare vatten. Red tag då... Öringarna högg som galna, både vid stridare ström och lugnare pooler. Vilken kanonfluga! Den lär jag fiska mer med. Och de flöt riktigt bra. Strax efter 13.00 åkte jag hem. Det blev allt som allt 34 öringar.

Här behövs vak





Här behövdes inga vak. De tog på torrt ändå. Tror jag fick en 11 öringar här. Missade även 5 olika öringar.


Västgötabäcken

Ingen vacker syn, när jag kom dit. Blev dock förvånad att det vakade en del i det skitiga vattnet.


Undrar vad som släpps ut här. Det luktade verkligen avlopp

Nu är det nedräkning inför morgondagens resa upp till Dalarna

Ska bli riktigt spännande att se om fisket kan mäta sig med förra årets kanonfiske. Det skulle bli mycket regn på lördag, och lite på söndag. Men de 10-20mm regn är nu nere på 4,5mm enbart på lördag. Och I Jesu namn ska det minsann bli regnfritt.

"Gå inte till Gud och berätta om vilka problem du har. Gå istället till problemen och berätta om vilken Gud du har"
(Mike Pilavachi Nyhem 2017)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar