11 januari 2017

Kort summering av året 2016, och dess mål. Nya mål för 2017

En välsignelse att få möta ett nytt år. Absolut inget man ska ta för givet. Året 2016 ska summeras...

Med undantag av Vätterns harrfiske, så har fiskeåret 2016 varit kalasbra! Det blev 98 fiskedagar, jämfört med de 83 jag hade 2015. Här finns dock en fara. Att jag tittar för mycket på hur många dagar, hur mycket fisk etc. Och på så sätt vaggas in i att försöka slå rekord år efter år. Nä usch, då finns risken att jag hamnar i gamla stressmönster och kvantitetsfiske. Varje fisketillfälle är unikt, och varje fångst är en gåva.

Favoritflugor för året: 
*Johans "Graylinghammer of justice". Ca 70 Harrar på tre dygn/ 2 personer
* "Elk hair caddis tricoloren" . Oftast pålitlig fluga, och nu även i Västerdalälven
* Irländska dagsländemönster. Fungerade särskilt bra under våren.
* Westrinsländor #22
* Klinkhammers


190  Öringar. Redan 31/5 hade jag slagit hela förra årets öringsfångster. 37 Öringar på torrt på ett par timmar i bäcken, känns som ett minne som sent ska suddas ut.

Tyvärr bara Harrar på 38 försök i Vättern. Hoppas innerligt på ett bättre år. Och särskilt med harrpopulationen i åtanke. 102 Harrar blev det i Västerdalälven.

Några andra starka minnen från året...

* Fantastiska turer i Västerdalälven, såväl runt Malung som i Sälenkrokarna.
* Johan visade att dagsläneimitationer med hjorthårsvinge #12 ALLTID funkar, från tidig vår till sen höst.
*Ett par turer till hemmabäckarna. Där Johan och jag fick bevittna en massiv kläckning av Danica. Något vi aldrig har upplevt på samma sätt tidigare. Fisket var ruskigt spännande. Det vakade Öring på ställen som vi aldrig sätt förut. Det var Öring överallt. Det var inte årets största Öring jag tog där. Men helt klart den roligaste!
*Klubbsjöarna! Finfint utmanande fiske. Ena dagen kunde man dra Öring efter öring runt kilot. Varpå dagen efter kunde det vaka lika frenetiskt som innan, men lönlöst att lyckas lura dem att ta på torrflugorna. Enda möjliga medicin som någon gång kunde fungera vid dessa besynnerliga vakkavalkader, var att luftkasta, och därpå snabbt lägga ut flugan precis i en vakring. Ja helst nästan pricka fisken i huvudet. Ja då reflexmässigt kunde fisken hugga.


2016 var första året då det inte blev någon Abborre eller Gädda fångad. Anledningen torde vara det ideligen torrflugenötandet till fiske från min sida.

Checklistan med 2016 år mål:
* Ny art: (V)  Sik(5 st på klinkhammer i Västerdalälven)
* Införskaffa ett kort bäckspö: (V)
* Få klart filmen för 2015: (-) Den har varit mer eller mindre klar ett bra tag nu. Måste bara få tummen ur, med musiken till filmen.
* Ny kamerautrustning: (-). Min mobil har funkat finfint, tills jag satte mig på ändan i älven. Nu behöver jag verkligen något bra och pålitligt.
* Hitta effektiva och kvalitativa fiskemöjligheter: (V) Så pass bra att tiden inte räcker till


Några mål för 2017:
* Ny art på fluga: Om det kan bli ett besök på Västkusten, så bör det kunna gå. Vore kul att fånga lite udda arter.
* Förbättra flugorna i askarna: Många behöver förbättras. Jag hoppas även komma på lite fler roliga idéer på flugmönster.
* Fjällfiske: Ja det vore en dröm!
* Införskaffa ny vadarutrustning
* Bottenmete: Inte en tur 2016
* Lära sonen att fiska
* Få fisk på Isaacs egna mönster: brun,gul och röd dagslända och gul och röd superpuppa. Jag tror helt klart det kan gå.
* Bli bättre flugfiskare: Genom att fiska gamla vatten, nya idéer och goda diskussioner etc. Jag vet att jag lärt mig oerhört mycket genom samtal och frågor. (Exempel "Korta kast" - Tommy Thörnroth, Sjunklina med boobyteknik - Peter Elofsson,  Djupare inblick i Vätterharrens situation - Lennart Grann, Prova dagslända med hjorthårsvinge!!  Och Kryp till vattnet - Johan Olofsson. M.m m.m m.m. 


* Fånga fisk på klassiska torrflugemönster
- Royal coach man
- Red tag
- E-12
- Någon Wullf- variant

Ja, dessa ovannämnda flugor har jag faktiskt aldrig fått fisk på. Skamligt kanske en del tycker. Anledningen är att jag inte gett dessa flugor en chans.
(redigerat 23/4)


2017 blir förhoppningsvis ett riktigt spännande fiskeår!


Den perfekta flugfiskefrukosten... Tårta!

Isaac binder sina första flugor!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar