7 november 2015

Mer novemberharr och öring på torrt

5/11 och 6/11

Två turer att lägga upp. Första turen var en snabbsväng med sonen i vagnen. Vi fikade och hade det gott. Med mig hade jag flugspöet och tänkte kasta några kast. Längs kanten fanns en fin lövbeklädd vattenyta. Läge för landinsekter och förhoppningsvis lite vak. Tyvärr såg jag bara ett vak från Harr. Men vågorna ställde till det. Det var säkert fler vak som jag missade. Jag fokuserade på löven. Ut med flugan i lövhögen så att säga. Det var svårt att se på så långt håll och vågorna gjorde ju som sagt sitt. Men visst var det något som högg försiktigt efter flugan. Mothugg, men ingen fisk i andra änden. Jag stripade hem flugan för ett nytt kast. Då hugger en fisk igen. Troligtvis Harr då den visade mycket av sin silvriga sida. Bom på mothugget igen. Ut med flugan(Peter-Myran) bland löven och nu högg det igen. En liten Öring blev resultatet.





Tur nummer två togs från Flytringen. I svallvågorna från ringen, på väg ut. Hoppar en fin Öring. Jag fick fokusera på att inte byta till streamerfiske som möjligen hade kunnat lura öringen. På med Peter-Myran och börja fiska av ytorna. Många blanka fina ytor med sporadiska lövfläckar på ytan. Mycket tidigt i fisketuren ser jag ett kraftfullt vak bland löven precis bakom mig. Stor röta att jag upptäckte vaket, då jag precis vred huvudet för kast framåt. Snabbt in med linan och ett försök att kasta ett back handkast(finns säkert finare ord för det kastet) över huvudet och bakåt. Flugan landade förvånansvärt bra, någon decimeter från vaket. Smack så hugger fisken brutalt, och en intensiv kamp kan börja. Harren ifråga är stor och stark och drar ut en hel del lina i flera rusningar. Sen rusar den mot mig och under flytringen. Riktigt klurigt att drilla fisk bakom huvudet. Men till slut gick det bra. 45cm Harr. Snabbt kort och C&R. Harr nummer två högg mer försiktigt, och jag missade tyvärr mothugget. Skulle jag få någon mer chans. Nytt kast mot den heta platsen. Tiden gick, men så kom hugget, och nu mer våldsamt(samma fisk eller en annan?). Ny strid tog sin början, och flera rusningar. Även denna hade en benägenhet att simma under flytringen, och dra iväg mig. Motala tur och retur, och fisken kunde efter lite trixande med flugan få friheten åter. 41cm på den Harren. Bland löven såg jag ett litet litet vak. Jag kastade på nytt ut min fluga. Harren nöp flugan ytterst försiktigt. Tack och lov kunde jag kroka den. Detta var en mindre fisk på 27cm som snabbt kunde återutsättas. Allt som allt 5 vak. Men en mycket trevlig fisketur. Otroligt att kunna fiska vild ädelfisk på torrfluga så här sent på året. En ynnest att vara rädd om!




45cm Harr. Och otroligt stark. Återhämtade sig riktigt fort också vid återutsättningen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar