4 november 2015

Mer eller mindre obegränsad i flytring

3/11 och 4/11 Jakt efter Vätterharr från flytring

Första turen gjordes med Johan, som dagen till ära fyllde år. För en dryg vecka sedan fick Johan tag på en flytring, och för några dagar sedan var det min tur att hitta en flytring. Vid fiskestället var det en del vågor, vilket gjorde det svårt för ett par nybörjare i flytring. Dessutom var det inga vak. Dock tre enorma öringhopp. Vi lyckades ta oss ut och började svinga våra spön. Spännande och en smula olustigt att sitta och guppa mitt ute i Vättern i en liten flytring. Men jag antar att det är en vanesak. Vaken uteblev som sagt var, och blindfiske med torrflugorna var ett faktum. Brutalt gick en Harr upp och tog min fluga, en myra #10. (Och därmed var målet att fånga en fisk på torrfluga i november avklarat) En liten stund senare. Började mina vadare att ta in lite för mycket vatten. Det slutade med att jag var dyblöt in på kalsongerna. Då Johan alltid är en man att lita på, så hade han med sig en arsenal med ombyteskläder. Det fortsatta fisket var räddat. Jag fick dock ägna mig åt landfiske. Vågorna gick höga. Men utanför låg en fin strimma med löv. Jag matade kast efter kast mot löven. Och upp stiger en Harr och hugger flugan. Återigen var det myra #10 som levererade. Ett stort tack till Peter för tipset om hans Myra #10(Peters blogg om flugfiske och Peters hemsida om flugfiske). Härefter kallar jag den Peter-Myran. Innan hemfärd kollade vi till en av bäckarna, och oj vad Öringen lekte. De var heller inte allt för lättskrämda. Summa summarum var det en mycket trevlig fisketur med födelsedagsbarnet! 

Michelingubbe?

Johan på G

Första Harren fångad från Flytring



Ett par lekande öringar




Johan fiskar på för fullt



Tur nummer två för veckan blev med Peter som jag lärt känna genom en flugfiskesida. Det är för övrigt denne Peter som tipsade om hans myrimitation. Dagen till ära hade jag klantigt nog glömt flugfiskevästen, flugorna, håven etc hemma. Peter räddade turen genom att jag fick låna av honom. Tack! Eftermiddagen bjöds på ett kik efter lekande öring. Och visst fanns de där, i full gång med leken. Det som var intressant var att de tenderade att vara mer lättskrämda än de öringarna från gårdagens bäck. Jag har ingen aning om varför. Därefter blev det flytringsfiske. Vattenytan var mestadels spegelblank. Harren och (Öringen?) vakade för fullt men väldigt utspritt.  De var ohyggligt kräsna. Bladlöss och små små svarta knottliknande saker. Peter hade ett par påslag men vi lyckades inte få någon till håven. Ingen fisk, men en mycket trevlig eftermiddag!


Peter in action

Senhöst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar