24 augusti 2014

V.33

*Jag började veckan med att utforska en ny å där det tydligen ska finnas lite öring och som turligt nog ingår i ett av fiskekorten. Tänk att man kan ha sådan tur ibland i Kronobergsområdet.
Rätt så meddetsamma från utloppet och uppströms så omges ån av betesmark. Efter ett par abborrar där, så fiskade jag mig vidare uppströms. Vattnet var på sina ställen mycket klart och jag fick syn på en kilosöring lite längre fram som stod väldigt nära högra kanten av ån. Nu gällde det att vara försiktig och inte skrämma fisken. Förstavalet av fluga blev en gräshoppa av foamvariant. Första kastet lades ut, men på tok för långt åt väsnter. Ingen reaktion från fisken. Nästa kast lades ut, men nu för långt till höger, och upp på land... och då minsann är det lätt att kroka både det ena och det andra. Som tur var det gräs, och jag lyckades få tillbaka både lina och fluga. Några flugbyten senare så fick jag till det perfekta kastet så att flugan driftade under det något överhängande gräset där öringen stod. Flugan närmade sig öringen centimeter för centimeter. Men kvar stod öringen och vajade i den svaga strömmen. Några kast senare gav jag upp och tänkte ta mig närmre öringen men med vetskap om att jag garanterat skulle skrämma den. Men icke. Öringen stod kvar. Nu var jag bara några meter ifrån... och det var nu dags att skämmas. Öringen var ingen öring utan svajande botten vegetation. Pinsamt värre. Jag gav upp betesmarksområdet och gick vidare in bland träden där ån/bäcken fortsatte. Det såg riktigt bra ut med små forsnackar, blankfläckar, träd och sten. Dock var det vid en del ställen en utmaning att få ut flugan på rätt ställe.


Bäcken fortsatte att se bra ut men det dröjde innan första hugget kom. En liten öring var uppe två gånger och tog torrflugan(caddis tricoloren), men jag lyckades inte kroka fisken. Vidare längre upp bytte jag taktik. Dags för två torrflugor. Och det gav genast resultat. Öringen valde tricoloren.



Tre hugg från öring, varav en krokad. Bäcken blev bara bättre och bättre, med ett par fina fall. Men ingen fisk. Jag bytte till och med till streamerfiske. Hoppas resten av öringen finns där någon stans.



*Dags för hemmavana jaktmarker. Men det fanns ett område där jag aldrig provat att fiska mig igenom. Det har aldrig blivit, oftast på grund av tidsbrist. Men nu var det dags att prova lyckan. Under knappa timmen blev det 5 öringar, och alla ville de ha streaking caddis tricoloren. Utöver detta hade jag ett par hugg på streamer och harörenymf.


Öring modellen mindre i den här ån. Tyder på en viss återväxt. Annars är de flesta öringarna här av större kaliber.



*Nu var det dags, ett för mig ofiskat område i en bäck där jag annars fiskar ofta. Johan hade tidigare i år rekat stället och sett ett par mindre öringar vaka. Sträckan var inte så lång, men det såg ändå lovande ut.

Tyvärr inga hugg. Jag kanske nötte lite väl mycket och länge med torrfluga

I en annan del av bäcken finns det ett mycket fint parti, dock inte så lång sträcka, men det brukar alltid finnas huggvillig fisk. Det blev dock bara 1 öring och 1 mört. Båda tog på tricoloren-caddisen. Vid tillfället var det mycket lågt vatten. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar