30 juni 2014

Från Dalarnas lugn till småländsk fast fishing

Tillbaka i verkligheten och ut ur fiskebubblan. Nu blir det fortsatt fast fishing vid de tillfällen då inget annat fiske kan bedrivas. Första fisketillfället efter Dalarna var det dags för en ca halvtimmes fiske. Den här gången kände jag att jag skulle försöka komma ner i varv och fiska utefter vad  fiske helst ska vara... nämligen rogivande. Jag kände mig lugn, och knöt fast en gul forsslända då den hade varit det vinnande konceptet i Dalarna. Jag fick första kastet riktigt bra, flugan landade precis nedanför den forsande delen som gick över i en fin blankfläck. Mitt i blankfläcken tas flugan i ett lugnt men resolut vak. Och tack och lov så sitter mothugget som det ska. Med en blandning av adrenalinpåslag och ett lugn så landas, plåtas och återutsätts fisken snabbt. Skön känsla och fortfarande tid kvar för fisken innan jag var tvungen att bege mig tillbaka till jobbet. Det blev en till fin öring på den gula forssländan och ett missat hugg. En avkopplande fiskestund trots tiden.


Under veckan blev det ett till kort tillfälle för öring. En fin firre tagen på streaking caddis tricoloren. Den här dagen dög inte den gula forssländan och inte heller black gnat. Mellan dessa två tillfällen under samma vecka var det stor skillnad på vattenflödet. Lågt vatten vid båda tillfällena men t.ex när kortet är taget så stod vattnet nästan stilla, varpå ett par dagar senare så var flödet igång. Usch och fy för vattenreglering. Mer kärnkraftverk åt folket! :-)


Tilläggas ska göras att ett par trevliga fiskestunder gjordes med Pelle och  fritidsbarnen under veckan. Nu var det sjöfiske och några abborrar och mörtar nappade på haröra, caddis och zonker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar