21 juni 2014

Dalarna 2014

Väl hemma i de småländska skogarna efter några intensiva fiskedagar i Dalarna och Malungs FVO.
Framme vid stugan i Vallerås, så stuvade vi i vår packning och hoppade i vadarbyxorna. Ingen tid fick gå till spillo. Runt 15.30 var vi ute i Älven och Johan knep tidigt en Harr på gul forsslända.

Nonchalant drillning ala Olofsson

Johan tog två till den eftermiddagen/kvällen och en fin öring. Det vi lade märke till var att en hel del insekter var igång, dock höll de flesta sig inne vid land, det blåste mycket och fiske vakade inte. Detta blev ett genomgående tema för fisket under dessa dagar.
Det blev mycket av den här varan för mig. Jag ville inte helt ge upp caddis + nymf och då helst haröra eller double legs lila variant. Så jag bytte flugor och taktik hej vilt utan resultat. Johan hade alla sina harrar  på gul forsslända. Efter motvilligt erkännande för mig själv att caddis, nymfer, streamers etc inte fungerade så bra, så fick det bli en gul forsslända. Och till slut lyckades  jag kroka denna 34,5cm långa Harr.
Jag hade några hugg till. Men då det började bli mörkt, svårt att se flugan, kanske lite för långa kast och sällsynta försiktiga hugg så gav vi upp för kvällen.

Dag 2

Nu var det dags att ta ett besök hos Jockes zoo och fiske för att få lite tips och idéer. Vi fick väldigt mycket hjälp från Ove och Jocke. Johan och jag hade gett oss den på att vi skulle försöka lura upp en bäckröding. Vi fick mycket tips om vilka bäckar och en tjärn där de höll till. Men att bäckarna var väldigt små, igenvuxna och liknade mer eller mindre diken. Det stoppade dock inte Johan och mig. Vi skulle ge det ett försök. Det slutade nog med att vi ägnade 1/4-1/3 av tiden i Dalarna åt att jaga bäckröding. Vi åkte runt på alla möjliga ställen och visst såg vi några stycken att fiska på, men de var lika stora som mitt lillfinger. Med facit i hand så skulle vi inte ha lagt så mycket tid på detta. Men samtidigt var det kul och vi har lärt oss något till nästa gång.
Bäckrödingletande

Rekande efter Lyån

Öring i Lyån

Öring i Lyån. Denna högg på streaking caddis tricoloren som Andreas(flugfiskaren i småland) bundit... Tack! 3 av 5 öringar högg caddisen. De andra högg på upphängaren i form av haröra och tricolorennymf. Johan tog sina på gul forsslända. Vi hade hittat en del av Lyån och fiskade av den, men inte en fisk. Däremot när vi tog bilen till en annan del av Lyån så hittade vi ett fint område. Då jag ägnade mig mycket åt fiske med torrfluga och upphängare så myntade Johan uttrycket: ryckfiske... "eller det är som att fiska med nät". Ett annat uttryck som myntades under turen var: Dutt-fiske. Att få ut en torrfluga en spölängd ut, skulle ju kunna ses som ett duttande.

Eftermiddag och kväll ägnades åt Älven. Vi tänkte ta den torrlagda fåran ut till älven. Men det visade sig gå till till kraftstationen vid Ellingån, alltså åt helt fel håll. Men det är ju alltid trevligt med en promenad.

Vi hittade rätt efter ett tag och kunde fiska. Vi hade ett par hugg men inget mer. Återigen blåst, insektsfritt och vakfritt. Inte idealiskt för fem öre.

Dag 3

Grössjöfångad öring på chuck caddis. Under en halvtimme vakade det riktigt bra och insektslivet var på g. Under denna tid hade vi några hugg varav denna blev krokad. Kläckningen och vaken kom av sig när blåsten tilltog. Denna sjö tror jag kan vara fantastiskt bra när fisken är på g.
Var är insekterna och var är vaken

Dag 4

Kl 01.30 fick det bli sängen för 1,5h sömn. Ruskigt slitna och yrvakna kl 03.00 försökte vi göra ett sista försök vid älven. Johan krokade 2 Harrar på ja just det... gul forsslända. :-) Själv gick jag lottlös. Trötta efter en fantastiskt kul fiskeresa packade vi våra grejer och styrde kosan mot Småland och Harrens Mekka, Växjö. :-D

Ett stort tack till Jocke och Ove på Jockes Zoo och fiske för all hjälp. Vi kommer helt klart åka tillbaka. Och ett till besök hos Vild-Hasse måste göras. Farbrorn som startar en konversation  innan den är startad genom att fade in från ingen stans.

Skön mentalitet och inställning. "KOLLA GÄRNA". Här i smålandstrakten hade det stått "DU FÅR ETT SKOTT I PANNAN OM DU INTE". Dalarna trevligt ställe och trevligt folk!
Dock var det inte lika kul att se detta, då vi tog en pissepaus utanför Vansbro. USCH!!