2 augusti 2021

 2021 ----- fram till slutet av juli


Tidigare år var jag mycket duktigare på att kontinuerligt uppdatera denna blogg/dagbok. Men nu har det blivit mycket fiske, fotande, dokumentation... men inte fått över det hit. Så nu när det väl blir, så blir det en ordentlig uppdatering. Allt från januari - sista juli.

Harren i Vättern

Harren som jag skrivit mycket om, fortsätter att inte få det stöd den behöver för att återigen bli livskraftig i Vättern. En ljusglimt är Harrgruppens samarbete med Sportfiskarna Harr och har på så sätt fått uppdrag att under harrleken krama honor på rom, och återintroducera i vätterbäckar som varit mer eller mindre utslagna. Detta projekt kommer fortsätta över tid. Och från första året nu, så lyckades man få ut mycket yngel. Detta gör att det förhoppningsvis kommer finnas harr i olika årskullar som man kan följa. 

Gisebo - mars



Våren var i år sen och harrleken kom igång något trevande. Men sen var förhållandena goda, och jag lade mycket tid och många dagar på att observera vid bäckarna. Året blev återigen en katastrof lekmässigt. Om man t.ex går in på Vättervårdsförbundets sida och tittar på förvaltningsplanerna
Vättervårdsförbundets förvaltningsplan. Här kan man då läsa att under leken så ska man kunna observera 30 individer vid varje besök vid t.ex Hornån och Röttleån. I år såg man EN Harr under alla tillfällen. Likadant var det förra året. Om det nu står i skrift, sår min fråga... vems ansvar är det att tillgodose att kraven uppfylls?!

Hornån 2021 - Klart fint vatten, men ingen harr

Men fisket då...

Här kommer lite bilder och information om fisket...

I början av maj fick jag de första fiskarna på torrfluga. Ungefär en månad senare än vad som varit de tidigare åren. Våren var som sagt sen och det hände att det kom lite snö i maj t.o.m. Vattnet var högt och både fisken och insekterna var inte igång. Dock vaknade insekterna till något innan fisken. Den massiva bäcksländekläckningen om allt stämmer inträffade inte riktigt i år. Ofta kan denna period enlig mig vara roligare än danicakläckningen. Fisken kan gå som galna efter bäcksländorna, och hugger dem våldsamt. Men, sådan upplevelse får vi vänta och hoppas på 2022.

Högt vatten, inga vak, men första fisken 2021 tog en bäcksländeimitation


Kul att varva bäckfisket med lite Regnbåge på torrfluga




Värmen kom ordentligt i slutet av maj

Johan med bra utsikt över vattnet. Det är alltid en längtan att få komma till hemmavattnet och fiska ihop med barndomsvännen!

Här bakom vassen ligger den: Chernobyl! Poolen som lockar till härdsmälta



Har vi någonsin fiskat i så högt vatten hemmavid?

Mitten av maj Jkpg


Jag älskar denna årstid


Dessa två öringar fick jag en meter ifrån varandra. Här ser man skillnad på en stationär bäcköring och smolt. Den silvriga öringen kommer framöver att simma ut i Vättern. Jag skulle säga att av öringarna jag får i vätterbäckarna så är det kanske 1/75-100 som är smolt. 

Bävern har varit i farten

24/5 återbesök till hemmabäcken. Det här biflödet brukar vara torrlagt eller bara enstaka pölar. Men nu med det höga vattnet, och fisk som kommit igång, så var det riktigt kul att kunna fiska på nya platser. Och ja, det stod fisk precis överallt.

Johan spanar upp mot den "oansenliga poolen"

"hellbeast the destroyer" i mungipan

"Poolen vid berget"

Troligtvis det närmsta jag kommer streamerfiske i år. Det är dock en F-fly som sitter i mungipan. Men Regnbågen gick ner mot botten och stångades. Så lite sjögräs ser ju ut som en aptitlig gäddstreamer.

31/5 fika och de två första öringarna från klubbvattnet fångades

Fanns fisk i varje liten håla


Här nere vid gräset stod öringen. Aldrig tidigare sett vatten här under fiskesäsong.

"Oansenliga poolen" håller mycket fisk





Början av juni, och nu är de stora sländorna igång - Kalvsjön 2/6

3/6 fantastiskt Danica-fiske efter 23.00



tillbaka till friheten (slowmotion)


En morgontur till Kalvsjön 5/6 kl 08.00-11.00
Fåtal vak, varmt i vattnet. Så äntligen såg jag en fisk som vakade regelbundet inne i en av vikarna. Tidigare vak, av de få jag sett resulterade inte i något hugg. Det är svårt när vaken är så sporadiska. Men nu kunde jag försöka lägga ut Vulgataimitationen där jag trodde fiske skulle simma åt. Någon sekund, så tog fisken försiktigt. Lugnt mothugg och rusningarna började. Jag var helt övertygad om att det var en öring. inga hopp och strandnära. Men en finfin färgad regnbåge som gått i vattnet ett tag.






6/6 hemmaån. Johan spanar

Själv glömde jag flugaskar och väst hemma. Tur man fick låna lite proffsflugor.




Efter lugna partiet på bild nummer ett, så kommer en kort strömsträcka. Vi har inte fiskat här speciellt många gånger. Här har vi fortfarande aldrig fått någon Öring. 




Jag har visst snöat in mig på slowmotion. Men tycker det är riktigt häftigt. Tyvärr stjäl youtube en del kvalité



6/6 Alltid spännande vad man kan stöta på ute vid ån. Här är en bäver som gjorde mig sällskap.

Bäver!

Dansande Danica slowmotion

Fisket vara utmanande denna kväll. Ja det brukar alltid vara det här. Längre upp hörde jag två riktigt tunga plask. Med Danica i luften så kunde det säkert vara riktigt stor fisk igång. Jag satte mig ned en lång stund och hoppades få något vak på kastavstånd. Efter en lång stund så visade sig en fisk, som slukade kläckta Danica. Jag kastade ut en "pale wulff" och flugan driftade ned mot fiskens troliga ståndplats. Efter ett par drifter tog den. Den var tung! En snabb rusning och den lyckades få loss kroken från sin käft. Snöpligt.


Ny sträcka - och den hade några riktigt heta platser



13/6 Johan vid för honom nya domäner



14/6 Årets första Harr, på vak dessutom - tyvärr inte från Vättern

17/6 Ny tur till Kalvsjön. Här hade Johan en av få vakande fiskar att kasta på. Tyvärr var det en sådan där rackare som vakade någon gång bara. Det ska tilläggas att det var riktigt varmt.

Sent närmre 23.00 började det vaka lite mer frekvent. Då kändes det lite lättare i benen att leta vakande fisk. Och så gott med resultat. Denna öring gick nära vassen och plockade Danica.


Hade kunnat vara kvar längre. Men knotten var hemska.



Här någonstans hade jag tappat en svart flugask för flera dagar sedan. Som att leta en nål i ett berg av höstackar. Men med lite fusk från ovan så leddes jag rätt mot asken. När jag egentligen hade gett upp. Då är det bra att ta det lugnt samla sig och tacka Gud för vägledning. Kanske låter banalt för många.


Rödån 23/6 

Juni, och de mer seriösa fisketurerna efter Harr har börjat. 22/6 vid Kanotklubben fick jag årets första Vätterfisk. Ett fåtal mikroskopvak resulterade i en 15cm öring som tog en F-Fly #22.





Perfekta förhållanden. En stund med vakande fisk rakt ut vid udden. Se gärna film. 





Sönerna är mest intresserade av fika

Kanotklubben 26/6 sen kväll. Det var några små öringar som hoppade efter nattsländor. Lyckade kroka en öring på en F-Fly. Tyvärr släppte den.


Och så efterlängtade Dalarna 1/7 - 4/7

Olofsson och jag lyckades få ihop våra olika livspussel, med hjälp av våra respektive och goa föräldrar som hjälpte till att ta hand om barnen. Så helt plötsligt satt vi i Johans bil på väg upp mot Dalarna. Jag tror aldrig vi har kört så lite fel denna resa. Vi är båda begåvade med ett bara på papperet geografisk kunskap. Så ute på vägarna och i skogen så är lokalsinnet som bortblåst. Detta gjorde att vi kom ut vid älven utanför Malung i fin tid. Solen sken, få insekter. Möjligen liten kläckning vid de sena timmarna. Med tanke på att det var lite tjurigt, och vi hade hört att flera hade haft segt fiske, och till och med åkt hem, så måste jag säga att vi ändå lyckades ganska bra. Och snittstorleken på fisken var större än förra åren. Och det skulle visa sig att andelen fångade Öringar skulle bli något i stil vi inte varit med om tidigare. Tänk att få stifta bekantskap med denna juvel precis i början av fisket...
Tog en "Hellbeast the destroyer" precis ovanför nacken








När jag kollat korten, och Johan nämnt att de som fiskade SM? i flugfiske just i Västerdalälven hade fått en del Stäm, så visade det sig mycket riktigt att en ny art kunde läggas till i listan. 


Summering dag1 för oss: 4 öringar, 26 Harrar och en Stäm


Dag 2 - Fulan

Spännande fiske, relativ ny plats. Med tanke på att vi vadade mot helt nya platser så får man nog räkna dagens fiske som mestadels nya jaktmarker. Vakade och kläckte i perioder. Utmanande och precis som gårdagen så kunde det stå fisk lite var stans. Öringen var väldigt i gasen. Vi fick till ett spännande fiske på kvällen.




Johan El Analytico


Som sagt, överallt kunde fisken stå

Summering dag 2 för oss: 14 öringar och 31 Harrar

Dag 3 - Fulan









Tack min goa hustru


Här ute vid en strömkant fick jag 15 Harrar på 5*5 kvadratmeter. En av fiskarna var på 25cm. Resten mellan 30-35cm. En riktig Harrhåla.
Allt som allt denna dag, så hade vi fantastiskt fiske! Vak och insekter. Men samtidigt inte helt lätt alltid. Dessutom ny plats igen. Det är en stor fördel att känna sitt vatten. Men för att göra det måste mana lägga tid och envishet för att kunna dra slutsatser. Och inget år är det andra likt. Skillnaden från gårdagen var att de större fiskarna höll sig undan mot sena kvällen. Även småöringen blev svårare, men de höll ändå igång något inpå skymningen. 

Några trevliga filmer från dag 3. Jag ber om ursäkt för något skakig bild. Svårt att svinga spö med ena handen och filma med andra.





Aggressivt hugg i slow motion 

Summa dag 3 för oss: 42 Harrar(knappt någon under 25cm) och 21 Öringar

Dag 4 - Västerdalälven

Vid hemfärden förra året stannade vi vid ett nytt ställe längs Västerdalälven. Svårvadat, djupa strömmar och hittills har vi aldrig sett ett vak. Dessutom få insekter. Johan lyckades dock få några riktigt stora och fina Harrar förra året. En mättes till 41cm, och då var den troligtvis inte den största.
Solen gassade på denna gång. Och det skulle bli svårfiskat igen. Men återigen skulle vi få den största Harren just här. En 37cm fet Harr tog "Graylinghammer of Justice" på ett bestämt sätt.





37 cm






Summa dag 4 för oss: 6 Harrar

Allt som allt dessa dagar med ett fantastiskt fiske och härliga upplevelser så blev det riktigt mycket fisk. Helt klart flest någonsin på alla fyradagars fiskeresor till Dalarna. 145 fiskar blev det. Ska tilläggas att vi fiskade ca 8/dag förutom sista dagen som hamnade på ca 5 timmar.
Härlig resa! Längtar tillbaka som vanligt.

8/7 Rosenlund. Lite krusningar i början

Men sen lade sig sjön

Förhoppning om Harr från Vättern. Det vakade i mängd. Lyckades lura fisken på små små F-fly och griffiths gnat #22. Det visade sig vara Mört. Sex stycken blev det innan jag tröttnade. Var är Harren?




Härefter har det blivit många turer till Vätterns olika platser. Men ingen Harr och inga vak av Harr heller vad jag i alla fall tror. 
Liten öring från bäcken



24/7 Gisebo. Danica kläckte och mycket annat. Men inte ett vak. Såg däremot 4 eländiga Skarvar.









27/7 Rosenlund
En del Danica och mycket nattsländor

Skäggig gubbe


Inte ett vak under hela kvällen


28/7 Vilhelmsro

Spent spinner - Danica

Ljuvligt... men dött




Återigen inga vak

Men tyvärr fyra skarvar

Fortsättning följer...
















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar