10 oktober 2020

Fortsatt jakt på Vätterns Harr(ar)!

 Singular eller plural

Ibland slår mig tanken, de få gånger jag har förhoppning om Harr i Vättern, att det är en enda individ jag letar efter. Och visst det må vara en bättre känsla än att komma ner till Vättern, perfekta förhållanden men den där obehagliga tanken av att det är stendött i sjön och frågetecknen som far genom huvudet: "vad gör jag här"?
Så var är du nu lille Harr? Vid Rosenlund blev det ju äntligen fullträff. Ett vak och direkt hugg.


Början av oktober kl 09.00-12.00. 14c i luften vinden låg något fel vilket skapade vågor. Insekter var det dock gott om. Både landinsekter, knott och Nattsländor. Men vaken uteblev. Sista rycket lade jag vid området där jag fick förra Harren. Elk Hair Caddisen var utkastad. Jag letade nu efter Harren, inte harrarna. Jag hasade in flugan och kastade ånyo. Upprepade gånger. Men inget. Men så i vågskvalpet högg det till ordentligt från en Harr... , men den slet sig tyvärr. Och nog kan det ha varit samma Harr som tidigare?!




5/10 var det dags för nytt försök, återigen vid Rosenlund. Kl 17.00 - 19.00. Bättre förutsättningar vind och vågmässigt. Inte helt blank yta men förr om åren har jag haft riktigt bra fiske, när det ändå är lite lagom vågigt på sjön. Insekterna var igång. Och de som inte var igång låg döda på vattenytan. Så det fanns som oftast mycket att kalasa på. Men inte ett vak och inte ett hugg. 





6/10 Rosenlund morgon och Kanotklubben 15-16. Det var svag sydlig vind, lite mulet och varmt i luften för att vara i oktober. Helt idealiskt... och insekterna fanns där. Men i stort sett var det stendött förutom några strövak som troligtvis var från de där 5-10cm fiskarna. Så inte mycket att hänga i julgranen! Tur att det är så vackert!





7/10 kl 12.00-15.00. 15c i luften och 12c i vattnet. Insekter i form av knott, små dagsländor, getingar, en och annan bärfis och så nattsländor. Jag paddlade ut och började leta vak. Långt ut hoppade en lekstinn öring. Ja då fanns det något liv under vattnet. Längre ut till vänster gick en större fisk upp i ett vanligt "äta-insekt-vak", det bör vara Harr tänkte jag och paddlade ditåt. Jag tillbringade säkert 1,5h vid den platsen. Utspritt på denna tid, så såg jag fem vak. Men ingen fick jag att hugga. Jag bytte från griffiths gnat #22 till Graylinghammer of Justice till Elk hair caddis, till klinkhammer o.s.v. Och vad handlar det om när det vakas så sporadiskt? Lite uppgivet började jag paddla närmre land. Nog var det något som skvätte till, och igen. Jag kastade ut en griffiths gnat. Men inget hände. Här räknade jag på 7 nya vak. Det verkade som de få gånger en fisk visade sig så steg det nattsländor. Elk hair caddis hade hittills inte funkat. Jag funderade lite och knöt på en F-fly #16. Samtidigt som jag gör detta vakar en fisk två gånger precis inom lagom kastavstånd. Nu gällde det. Min F-Fly landade ett par decimeter från vakringen. Det gick några sekunder sen nöp fisken efter flugan, Men mothugget satt inte. Tack och lov stack jag inte fisken. Så snabbt ut med nytt kast. Sekunderna gick och Harren beslöt sig för att attackera min fluga än hårdare. Och nu satt mothugget. Vilken lycka! Fisken var stark och pigg trots sina dryga 30 cm. En stor glädje var också att den just inte var 40-50cm. Nog kan man förstå att det ses som märkligt att föredra en fisk på 30cm än en på 50cm. Men denna fisk har förhoppningsvis många år kvar att leva, och många tillfällen att försöka föröka sig. Jag såg efter denna fisk endast ett vak till, och nu började vind och vågor tillta. 











Jag undrar vad märket på gällocket är för något? Bett efter Karplus? Svamp? Bett från Nejonöga?





Lite reflektioner:

* Vakmässigt väldigt lite action, trots bra förutsättningar. 2015 ploppade det fint med Harr på dessa platser. 
* De få fiskar som verkar finnas... när man väl ser vak, så är det oftast temporärt. En fisk som vakar en gång och så inget mer. Eller någon fisk som går upp någon gång i kvarten. Eller någon som går upp och vakar ett par-tre gånger i följd och sen är det stendött. Jag undrar vad detta beror på. Insekterna finns ju kvar på ytan och kläckningarna fortsätter oftast.
*Fullt med insekter av alla de slag. Om det så bara fanns en Harr i Vättern, så skulle den ju kunna vaka i ett efter allt gott som finns på, i och precis under ytan. Den är ju ändå vår mest ytaktiva laxfisk vi har.


Jag hoppas på fler turer inom kort, och att jag får med min vapendragare Johan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar