7 juni 2019

Slutet av 2018 och in i 2019

Sälen Augusti v.33 med familjen

Vattnet fortsatt lågt. Tog ändå en del turer till älven, men även St. Tandån. Myrflodammen var dock allt för låg, så jag siktade in mig på de strömmande filurerna.




De få harrar jag fick, var på vak, vid de lugnare partierna



Sonen fick 4 öringar på torrt. Stor glädje hos både far och son!

Dagen efter tog vi en vandring på fjället. Vackra vidder, vattenfyllda tjärnar och upptorkade tjärnar.









Otäckt köttsår bakom ryggfenan

Sista dagen ägnade jag mig en del åt filmande. För att summera fisket under denna Sälenvistelse: Ruskigt lågt vatten, svårflirtade Harr som inte steg om det inte var vakperiod. Mestadels smått.


Vätterfiske i augusti. Längre upp längs stranden vakade det. Så utan ring, blev det att försöka vada sig närmre. Naturligtvis såg jag på håll att vaken började mattas av. Så pass så när jag var framme så såg jag inte ett vak, och än mindre några hugg. En annars mycket vacker afton!


6/10 Dalarna med Johan

Höstresan blev av. Ingen fiskeresa får tas för givet. Det är mycket som ska klaffa för att det ska kunna bli av. Boende i Sälen gör att vi beslutade för att fiska kring Malung första och sista dagen. Fisket visade sig vara ohyggligt trögt. Visst fick vi fisk, ja t.o.m en hel del. Men det var slitsamt och mestadels småfisk.






Givetvis en Graylinghammer of Justice i mungipan



Muntra miner på O'Learys, och uppladdning för morgondagen.


Dag 2 Tälleboren och Piren

Nostalgi, ja det var här rännandes på den hala stenpiren i spinnfiskets år 2010 som det begav sig. Det var vår första Dalarnaresa. Vattnet var då högt. Men jag minns att vi fick en del öring och en Harr.  Nu var vattnet lågt och spinnarna utbytta mot små hjorthårsbeklädda krokar. Inget fart på fisket men mycket kul att besöka den gamle platsen.




Nonchalantdrillaren


Strutfiske




Kul med öring

Dag 3 Hälla och Görälven


Det näst intill säkra kortet Hälla, kändes fisktom, inte ett vak, inte ett hugg. Varmvattnet fick inte fisken att stiga. Vi lämnade Hälla för att ge oss på Görälven. Det såg ut att bli samma visa där, förutom två slumfiskar som tog på liten elk hair caddis.
Vi stannade till vid den gäckande Mittvråtjärnen. Om man någon sin skall lyckas lura någon Röding där mån tro?








Mittvråtjärn, så vacker men ack så lömsk


Dag 3 Myckleholmen

Johan hittade en sällsynt plats som höll lite huggvillig fisk 


Minst ett besök på Fresans konditori måste göras


Tillbaka till hemmaplan och Vättern - varmt och vakfritt


Detta visade sig vara årets sista fisk. I november på torrfluga






I både november och december tog jag med flugspöet till kanalen mitt i stan. I spetsen satt en griffiths gnath strl 22. Ja det var så att Löjen inte hade gått i idé än utan vakade för fullt. Men det var lögn att få dem att hugga.

Detta fick runda av året 2018





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar