9 april 2017

Så kom äntligen de första Öringarna på torrfluga

Mars och in i april

Nog hade jag försökt alltid. Att försöka lura upp en fisk på torrfluga i mars. Men det misslyckades i år också. Johan däremot med sin vana trogen, fixade en marsöring på torrfluga:


Det skulle dröja till 3/4 innan årets första fisk på torrfluga kunde landas. Klubbsjön låg spegelblank, men vaken var mycket sällsynta. Jag hade i princip gett upp och tänkte gå och ge mig på lite regnbågsfiske. Jag hade precis fått höra från Peter att regnbågen var i farten. Precis när jag stövlade iväg mot regnbågssjön så ser jag ett vak i ögonvrån. Bara ett par tre meter från land. Nu gick adrenalinet igång för fullt. Nu hade jag chansen. Flugan som satt kvar på tafsen var en klinkhammer #12. Ut med flugan mot den utebbande vakringen. Ett par sekunder gick innan öringen resolut gick upp och tog flugan. Så gött att äntligen få känna motstånd i fluglinan. Det blev ytterligare en öring som fick se håven innan jag avslutade med en dryga halvtimmens fiske efter regnbåge. En regnbåge hann jag landa innan det var dags att ge sig av hemåt.

Obs matfisk







7/7 Alsterån vilken förbättring

Alsterån trodde jag inte att jag skulle besöka fler gånger. Med årskort och åtskilliga besök för några år sedan, så kände jag att jag tröttnat på stället. Ena dagen kunde man åka dit och håva in en 10-15 öringar mellan 1.2-3 kilo på samma fläck. Varpå veckan senare så kunde man gå och harva en hel dag utan att se ett liv. För att citera Lennart: "Tivolifiske" på hög nivå. Inte alls en tanke på hållbart fiske, med chans för öringen att reproducera sig på ett naturligt sätt. 
Nu är det andra ägare Johan och Eva-Lena Philip och det har gång på gång bubblat fram indikationer på att Alsterån frodar av liv. Vakvillig normalstor öring som stödutsatts för att säkra Alsteråns kommande öringpopulation. Massa jobb har gjorts för att fixa till biotop, och nu snackar vi om en sträcka på 15 km. Vilket hästjobb. Olofsson hade en ledig fredag och jag likaså. Tyvärr jobbade Tobias (Irish fly supplies) som kan Alsterån innan och utan.  Johan var sugen på att testa Alsterån. Och jag var inte sen med att haka på efter alla positiva ord om "nya" Alsterån. Vi möttes upp vid Vidinge gård för att inhandla fiskekort. Där fick vi chans att växla några ord med den trevlige ägaren Johan. 
Därefter bar det iväg mot åa. Vi hade en fantastisk dag med finfin öring som mer än gärna vakade och frossade på bäcksländorna. Bäcksländorna kläckte för fullt under korta perioder. Sen kunde det vara stendött. Det slog inte fel att det handlade om att solen skulle titta fram, för att det skulle kläcka. Så en dag med växlande molnighet, ja då blev det växlande, beträffande kläckande bäcksländor. Det var lönlöst att blindfiska efter öringen. Man hade enbart chans att lura dem under de korta och intensiva kläckningarna. Detta gjorde fisket mycket spännande och utmanande. När det var dags att åka hem hade vi håvat och återutsatt 5 Öringar var. Alla tagna på bäckslända dun-variant, Pastorn och Klinkhammers. Alsterån får högsta betyg. Så roligt! Vill ju åka dit snart igen. Och vi har en Bro-öring som gäckade oss under hela dagen. Den måste vi tillbaka till och försöka lura.

MUMMA




Dricka kaffe ur masarinform är underskattat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar