23 april 2017

Bäckfiske i snålblåst

Det strömmande fisket är äntligen igång på många ställen

21/4 tog jag en 2.5h fiske vid en av bäckarna i trakten. Solen sken mestadels men vinden var bitvis mycket påtaglig. Som tur är går bäcken på sina ställen i en dal. Perfekt att slippa vinden och att insekterna kan hållas utan att behöva blåsa bort. Inte mycket vak, men så är bäcken där jag lade krutet väldigt strömmande med små blankytor och bakvatten. Trots dåligt med vak så var det på de lugna ytorna som fisken högg. En fisk fisk fick jag bland annat i en halv kvadratmeter stor skumfläck. Detta vet jag brukar funka på andra ställen jag fiskat. Nämligen att lägga ut torrflugan mitt på en yta full med skum. Skummet bidrar till skydd för öringen, så de verkar trivas där. Ofta har jag varit med om explosiva hugg i skummet. Men den här gången så måste öringen bara ha sugit ner flugan. Jag märkte att tafsen sträckte upp. Så ett mothugg, och fisken var krokad. 8 öringar blev resultatet under trippen. Alla högg på en bäcksländeimitation i dun-stadiet och en klinkhammer. Se bild nedan. Glad och nöjd åkte jag hemåt.


Jag har börjat leka lite med en makrolins jag köpte till min mobiltelefon. Jag trodde inte att det skulle bli så skakigt som det blev. Så de flesta korten blir tyvärr suddiga.



Tyvärr suddig

Dessa fick jag med 20m mellanrum. Väldigt intressant färgskillnad på dessa. Resterande fiskar har den lite mörkare teckningen. Den undre ser nästan ut som en nystigen havsöring eller insjööring. Teoretiskt sett är det möjligt. Men sträckan i ån är långt långt ifrån sjön.

Sländan för dagen. En äggläggande bäckslända

Bindtråd: svart
Krok: 12# dry barbeless
Stjärt: CdL-fibrer
Kropp: Flyrite ljusgrå
Hackel: palmerhacklat Whiting blue dun neck fram till där vingen binds in.
Vinge: Grått hjorthår
Fronthackel: Samma blue dun 



En annan liten tur på ett par timmar under kvällen 22/4 gjorde jag. Den här bäcken har för flera år sedan hållit en god och tät öringpopulation. Bäcken är grund med sina djuphålor. Öringen här som jag tidigare skrivit om är så hemskandes lättskrämda. Detta har då medfört att jag ofta ser fisk där. De sticker iväg som projektiler åt olika håll. Så det är en stor utmaning att fiska där. Förra året var jag en smula orolig, då jag inte såg lika många öringar. Och i år var det än värre. Vattnet var extremt lågt. Och botten hade på flera ställen en hemsk avlagring på botten. Efter ett tag började jag medvetet gå väldigt nära kanten av bäcken, och vandrade då således längs med. Allt som allt två vak och två skrämda småöringar. Hade detta varit för 5 år sedan hade jag skrämt en 25-30 öringar och sett mängder med vak. Någonting känns tyvärr fel.

Så fint, men näst intill stendött.



Rakt fram stod en råbock och skällde på mig. Han var riktigt ilsk. Men så fort jag skulle ta upp mobilen för att fota. Så sprang han iväg. Men en skymt av honom på kortet blev det allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar