13 april 2017

När storlek #16 är för stor fluga

Ja till och med #18

13/4 Jag hade börjat med några kast vid klubbsjön efter Regnbågarna. Men jag la spöet ifrån mig då det vakade rätt frisk invid strandkanten. Fram med smygspöet och en klinkhammer #12 myggvariant. Jag tänkte detta skulle bli ett vinnande koncept då Regnbågarna jagade efter småmyggen. Men icke! Vid flera tillfällen vakade fisken en decimeter ifrån flugan. På med en #16 kläckarmygga. Samma procedur igen. Och igen och igen. Jag sadlade om till det inte fullt så tunga artilleriet. #22 Jassid och nytt kast mot den nu utebbade vakringen. Några sekunder gick och flugan slukades i ett nafs. Fisken insåg snabbt att den var krokad och gjorde en fin rusning som avslutades i ett graciöst hopp. Och där slet fisken sig loss och fluglinan kom farande tillbaka mot mig och upp i tallen bredvid mig. Där rök den flugan. Efter detta slutade det mer eller mindre att vaka. Så tillbaka med mina tvåledade streamers och en regnbåge slet åt sig fiskimitationen. En trevlig kamp startade. Fina rusningar till höger och vänster innan bågen kunde håvas. En pigg firre som fick friheten åter.


Skulle det då bli någon fisk landad med en torrfluga i käften? Stegen gick mot Öringgölen. Det var ruskigt kallt. En 2+ orkade väl termometern upp till. Tack och lov var vinden snäll om man stod på rätt ställen. Någon sol var det inte att tala om. Så förutsättningarna var inte allt för ljusa. På håll ser jag ett vak, och jag försöker skynda mig fram. Inget händer. Jag tog beslutet att vandra längs östra sidan och spana efter vak. Ett vak precis invid strandkanten en 10m bort. Nu hade jag chansen. Ut med en klinkhammer och det small direkt. En slank öring kunde håvas och återutsättas. Därefter var det inte mycket som hände. Jo ett missat mothugg på en fluga som jag hade låtit ligga väldigt länge på samma fläck. Lite mer värme och en go sol, så ska det nog gå bättre nästa gång.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar