26 april 2017

Från stendött chokladfärgat vatten till klarare vatten

24/4 åkte jag ut till bäcken. Men slogs av synen att vattnet var chokladfärgat. Dagarnas regnande hade gjort sitt. Välbehövligt, men nu var det riktigt svårfiskat. 45 min gav jag fisket. Inget resultat. I bilen på väg hem så kom nästa regnskur.

26/4 Nytt försök. Äntligen var vädret ok. Solen tittade fram mellan varven. Men klockan var bara 10, så fisken var inte på hugget. Vid tolvhugget bytte jag plats och nu kunde äntligen några öringar krokas. Alla tog på klinkhammer #12. Fisket kändes dock trögt. Fiskarna var väldigt små. Och det var svårt att läsa av var de stod. Självklara platser gav inget. Som tur var blev det ändå en fem öringar. De flesta tog på lite udda ställen. Jag antar att det var "reservplasterna" som de små öringarnas tillhåll. Förhoppningsvis med lite stabilt väder, sol och kläckningar så ska nog de "klassiska" ställena också fungera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar