26 mars 2017

Bra tillfällen för fisk på torrfluga

Mycket varmt för årstiden och tre försök med Murphys lag som besökare... vid varje tillfälle

Och det har kläckt en del. Conny hade lyckats lura en öring på F-fly. Så förhoppningarna steg drastiskt. Dagarna efter var jag uppe vid klubbsjöarna för att göra ett försök. Jag träffade på Lennart och vi kamperade ihop för ett tag. Vinden blåste för fulla muggar och regnet gjorde sitt antågande. Lite bittert och kyligt. Det blev att värma sig i bilen. När känseln var tillbaka satt jag mig vid vindskyddet och Lennart och jag samspråka om fisket, och då mestadels Vätterns harr, då det är ämnet som ligger varmast om hjärtat. Det blev ingen fisk vid detta tillfälle. Vädret vann och det blev dags att åka till jobbet.

23/3 och vädret var återigen på kalashumör. Svag vind och sol. Bilfärden gick återigen till klubbsjöarna. Glad i hågen klev jag ut bilen och gjorde i ordning mina fiskepinaler. Elände, alla flugor var hemma. Det fanns inte en tillstymmelse till fluga någonstans i bilen. Jag fick inse att någon fisk skulle det inte bli idag. Jag velade fram och tillbaka om jag skulle sätta mig i bilen för att åka hem på direkten. Eller om jag skulle gå längs med sjöarna och spana på vak, och kanske fota lite. Det blev det sistnämnda. Och visst vakade det. Inte mycket. Men ett par kontinuerliga vak. Jaha, då var det bara att moloket gå mot bilen. På vägen ser jag en flugfiskare som anlänt. Det visade sig vara Conny. Jag delgav min tragikomiska situation. Conny visade sig rädda den uteblivna fisketuren. Vi tog följe och jag fick låna flugor av honom. Nu var förutsättningarna mycket goda. Ett par vak kunde jag fiska på. Men inget hände. 

25/3 Härlig sol och knappt någon vind. Frun var på jobbet. Så jag tog mer än gärna med treårige sonen. Vi knatade mot gölen och tittade på vak samtidigt som vi fikade. Vaken var väldigt sporadiska. Men så vakade en fisk nära land och jag schvongade ut en svart klinkhammer. Inget hände, samtidigt blev Isaac mycket sugen på att låna pappas flugspö. Klart han fick prova. Men då huggen uteblev så tappade han intresset väldigt fort. Så han började lulla iväg åt annat håll. Efter springande efter Isaac så var vi tillbaka vid fikaplatsen. Denna loop utspelade sig några gånger, till Isaac tog ett steg ut på myrmarken(vilket jag hade påpekat att, där ska vi inte gå). Han blev genomblöt, och lite snopet var det inget annat än att åka hem. Till alla fiskare vi passerade utbrast Isaac "jag är genomblöt"

Ingen fisk än, men väl några kort...

VAK

Nya jaktmarker för Harrfisket?!

Vadarskor köpta

Johan Klingberg på sportfiskemässan i Jönköping. Mycket intressant och pedagogiskt

En fika är aldrig fel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar