2 mars 2017

Februari och ytterligare ett naivt försök till torrflugefiske

En smått gråtrist februaridag, men likväl en möjlighet att svinga flugspöet

Jag hade lite tid över, och ville mest prova mina nya vadarbyxor (Vision Keeper, och Simms freestone). Innan jag vadade ut i vattnet stod jag och spanade ut mot höljan och sonika favoritpoolen. Skulle det om möjligt kunna visa sig något vak eller två? Solen hade börjat titta fram och en och annan bäckslända hade vågat sig fram. Något stämde dock inte. Jag såg stenar i ån som jag aldrig sett förut. Vattennivån var extremt låg. Men frågan är om det brukar vara så pass lågt vid den här tidpunkten varje år? Och fråga nummer två blir. Finns det mån tro tillräckligt med vatten för att skapa en vårflod, så pass så att vattennivån går upp till det normala? Jag fiskade ett par timmar utan resultat. Vädret ändrade sig och det satte igång och hagla och åska. Riktigt knepigt väder. Det som slog mig vid tillbakavadandet mot bilen, var att jag inte sett eller skrämt någon öring. Det brukar ju stå öring lite överallt i höljan. Men var huserar de nu mån tro? En fisk såg jag dock. En död lake mitt i djupgropen( som inte var så djup nu).










I slutet av regnbågen ska det ju finnas guld. Men några prickiga guldbukingar syntes inte till

Och så lite flugbindning...

Jag har bundit upp några av Johans favoriter: "Hellbeast the destroyer". Dessa oliva dagsländor med gul hjorthårsvinge är dundermedicin under majfisket m.m. Jag provade även att göra lite varianter av dessa, men med rävhår/kalvhår som vinge. 

Tre varianter av klinkhammer som jag hoppas kunna fungera när forssländorna kläcker. Men vilken som fungerar bäst är frågan? 

Krok: #12 caddis
Hackel: Ljus Cree tupphackel
Bindtråd: Ljusgul
Vingpost: Rosa polygarn
Thorax: Älgöredubbing
Kropp: (1) Gul haröredubbing (2) Gul flossilke (3) gul/olive fasan-biot
Ribb:   (1) Gul glow brite        (2) Koppartråd    (3) Gul glow brite och ett gult maraboufiber
Stjärt: Tupphackelfibrer 

Sonen i farten igen med flugbindning. "Pappa jag vill binda flugor".
Kropparna lindar han mer eller mindre helt själv. Och allt material får han välja helt själv. Därav den ständigt återkommande färgkombinationen gul/röd/grön som verkar vara en favorit. Hackel och vinge är fortfarande lite svårare för honom. De flesta av flugorna Isaac binder har jag bundit upp kopior av. Jag tror stenhårt hans mönster. hehe.



Isaac har fått döpa sina egna flugor. Därav lite roliga namn





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar