11 augusti 2017

V.32 Årets första Harrar från Vättern

8/8 kvällstur till Vättern

Det var en fin kväll med svag vind. Förhållandena var mycket bra. Efter lite förhandssnack på Facebook blev vi 4 medlemmar från Habo fiskeklubb. Dessutom ett par till. Riktigt kul. Jag paddlade ut och vattenytan såg inbjudande ut, med mycket insekter och då framförallt flygmyror. Vattnet var kallt värre, 12,3 mätte temperaturen. Efter en kort stund såg jag på långt håll att de andra var vid en udde längre bort. Så det blev att paddla och paddla och paddla. Min flytring som jag fick köpa av Lennart, har varit till stor glädje och den är så smidig och lätt. Så pass så jag brukar ha den mer eller mindre uppumpad jämt. Den är bara att slänga över axeln och knata iväg. Dock finns det en fördel med tyngre flytringar. Jag tror det är lättare att få upp fart i dem. Och det märktes när jag mötte Magnus på väg dit jag hade börjat fisket. Huj vad det gick undan. Och en Harr hade han redan lurat upp. Längre fram kom jag i kontakt med Peter, Conny och Per. Vakaktiviteten var mycket låg. Och de vak vi såg var väldigt sporadiska och utspridda, vilket gör det svårt att dels koda av var de patrullerar och att få dem att hugga. Man får känslan av att de bara går upp och ströäter någon insekt, och sen ner mot djupet. Särskilt med mycket insekter på ytan. Vi satt rätt nära varandra med ringarna. Under tiden Peter och jag satt och pratade så högg det på hans myrimitation. Inte helt rätt att hinna kroka p.g.a distraktionen i vårt samtal. Klockan började skena iväg. Och jag visste att jag hade en lång bit att paddla tillbaka. Så vi sa hejdå. På vägen tillbaka mötte jag Magnus igen. Håven var full med två praktHarrar. Den ena var en riktigt bastant firre på 50cm. Så stor Vätterharr har jag inte sett sen en sen höstdag 2015 då en 50cm Harr flög upp och tog en buskig Elk hair caddis i vågskvalpet. Magnus berättade att fiskarna vakade frekvent nära land. Givetvis precis där jag hade sjösatt flytringen. Aja sånt är livet. Jag paddlade vidare mot land. På håll ser jag fina kraftfulla vak nära land. Adrenalinet var på topp. Paddla paddla paddla. Benen var trötta och för året ovana vid flytringspaddlandet. Men jag tog mig fram till vaken. Och tog en liten paus, och se så jag inte skrämt dem. De fortsatte glufsa i sig av myrorna. Jag kastade en Petermyra ut mot vaken. Några futtiga sekunder fick flugan ligga stilla, sen small det ordentligt i ett resolut vak. Mothugget satt och jag kunde drilla in en 40cm Harr till håven. Avkrokning, ett par kort och så simmade fisken ut i det fria. Under den korta perioden, så dog vakandet ut. Men så mycket lättare att fiska på dessa vakande fiskar, som verkligen äter frekvent på liten yta.
Magnus Harrar simmar förresten nu i Vätternakvariet i Motala









9/8 Bäckfiske

Dagen var regnig blåsig, och inte lockande till något fiske. Men på eftermiddagen åkte jag ut för ett par timmars fiske. Jag prövade återigen en ny sträcka. Solen sprack igenom stundtals, och regnet lättade i, dock sporadisk. Elk hair caddis funkade som vanligt finfint. Likaså lille sonen Isaacs mönster D-caddis. Första gången jag prövar den.
För att fortsätta på bröllopstemat i antal öringar, så blev det Porslinbröllop.
Riktigt fina och intressanta sträckor med god variation. Kul var också att öringarna stod lite överallt. Och de högg oftast i head and tail, jag även i strömmen.




Kropp av gul, röd och grön. Kul färgcombo, när sonen får gå loss med bindandet.


10/8 Vätterfiske med Johan

Med kort varsel fick vi till en kvällstur. Jag upptäckte att jag inte hade med vadarbältet, dessutom utan flytväst. Men det fick gå ändå. Det kanske låter en gnutta självmordsbenäget att ändå ge sig ut. Det är bra att ha respekt, men samtidigt är jag inte speciellt rädd för döden. Den är bara temporär, och jag vet vad som väntar därefter. 
Och så fisket... Bra förhållanden och mycket insekter där vi paddlade ut. Mycket nattsländor i omlopp, mycket småinsekter och en och annan dagslända. Det bådade gott. Vinden var svag, men kom åt en aning längre ut. Vi satt stilla i våra flytringar och spande efter vak. Inte ett vak, ingen fisk vad vi såg som bröt ytan för att ta någon insekt. Det fick bli en kopp kaffe och en gnutta strategi. Vaken uteblev, så vi paddlade längre ut mot mer oroligt vatten. Här fanns en del Danica och lite annat smått och gott. Det fick bli lite blindfiske, som känns mer lockande på en yta med inte fullt så mycket insekter. Det är värre med blindfiske enligt mitt tycke på en lugn fin ytan med mängder med insekter, men inga vak.
Johan spottade första vaket, eller rättare sagt en 10cm projektil som kom flygandes högt över ytan. Småharr eller öring är frågan. Jag har i och för sig  tidigare sett Harr hoppa högt efter nattsländor. Både stora och små Harrar.
Vi gav dock upp detta område, och paddlade närmre land. Insektslivet minskade drastiskt ju mer klockan blev. När skymningen började närma sig, började vi se några sporadiska vak. Vaken var mikroskopiska. Nästan som när en liten insekt kläcker. Svårt svårt att avgöra vad de åt. Och svårt att koda av hur och var fisken simmade. Vi prövade dagsländor, nattsländor, myror och småinsekter ner till #22. Men inget hände. Klockan var nu närmre 21.30. Jag knöt på an #12 Klinkhammer ala Vulgatakläckare. Jag kastade ut mot ett område där sporadiska minivak ägt rum, samtidigt hade jag känslan av att Harren patrulerade lite överallt, så det kändes nästan som blindfiske. Jag lät flugan ligga länge länge. Och då gick en Harr upp och knyckte åt sig flugan. Snabbt mothugg, och tacksamheten var stor när jag kände motstånd i andra änden. Fisken gled snabbt in i håven. Och Johan tog några snabba kort innan Harren på omkring 40cm simmade tillbaka. Kul fisketur. Men vi hade hoppats på mer frekvent vakande inom ett begränsat område. Men det är samtidigt tjusningen med fisket. Vi såg även två brutala öringvak.




Här högg Harren






Saviour Machine är tillbaka!!!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar