27 augusti 2017

Fortsättning v.34 En jämförelse mellan två platser vid Vättern

Torsdag 24/8 en jämförelse mellan två platser vid Vättern

Plats 1, eftermiddag 1,5h (18 vak)

Den här platsen har jag aldrig fiskat vid tidigare. Men vet av utsago att platsen stundom är het. Så efter jobbet lubbade jag ner till stranden och ut med flytringen. Vädret var växlande molnighet med en 3m/s SV. Runt en udde fanns en fin vik, där slog jag ner på takten och började spana efter vak. Under turen kom jag upp i 18 vak. En del rejäla Harrvak, men flest små nätta vak från Harr eller annan fisk. Men ingen högg efter mina flugor. Jag prövade F-fly, Griffiths gnat m.m. Jag hade ett hugg... trodde jag. Men det visade sig vara en meter ifrån min fluga. Snacka om att vara övertänd. Ett intressant ställe.


Plats 2, 18.00 - 19.00 ( 0 vak och inga hugg)

Plats två är stället jag hade som favorit under hösten jag och familjen flyttade till Jönköping. Det är platsen jag sett gå från vak/hugg/fångstgaranti till stendött under 25 turer under 2016. Ett dystert resultat som visar att något är på tok. Detta spörsmål är för mig av sådan dignitet att jag lätt blir bitter och gnällig, då få andra verkar bry sig. Länsstyrelsen verkar inte bry sig nämnvärt och kommunen verkar i mina ögon förhala Dunkehallaprojektet. Under hösten 2016 blev jag lovad av kommunen att de skulle iordningställa Dunkehallaån antingen precis innan harrleken 2017 eller direkt efter. Men det har fortfarande har inget hänt. 
På samma sätt som vid fisketurerna vid denna plats under 2016, så prövade jag ibland att fiska där och direkt efter vid en helt annan fiskeplats. På så sett kanske det gick att se skillnader, och på så sätt synliggöra problematiken för högre instanser. Och skillnader blev det. Denna plats var stendöd under 2016, inte ett vak och inte ett hugg trots fina förutsättningar. Däremot vid andra lokaler var det alltid någon form av aktivitet.
Med eftermiddagens fiske i åtanke, så åkte jag till plats två med sonen. Vi spanade och ströfiskade i en timme. Förhållandena var riktigt bra, och en hel del insekter syntes till. Men inte ett vak.
När klockan var 19.00, så åkte vi vidare för plats 1.



Klätterträdet som så fint hängde över Vättern är av. En symbol på Harrens tillstånd mån tro

Sonen pekar på ett vak (Pssst det var inget vak)

Vakfritt



Plats 1, 19.00-20.00 ( 79 vak)

Här är det lite knixigare för min snart 4 årige son. Men vi kom ner, och spöet var redan riggat. Vi hann knappt närma oss Vätterstranden förrän vi ser Harr hoppa högt efter nattsländorna. Mest småharr som hoppade, men någon större också. Det vakade hej vilt under den timmen vi var där. En del kraftfulla vak där den större harren, likaså stillsamma head and tailvak, vid båda dessa typer av vak syntes fina ståtliga ryggfenor. Dessutom en del försiktiga vak efter småknott m.m. Nu kändes det smått retligt att inte sitta i flytringen och kunna nå ut till vaken. Ett och annat var nära land. Men då var det svårt att hastigt ta sig över alla hala stenar med lille sonen. Men vi hade en go far och sonstund tillsammans.

Reflektion:

Samma konstanta väder under hela dagen, möjligen en gnutta regn runt 20.00. Samma vindriktning och vindstyrka. I stort sett samma temperatur. Samma bottenstruktur. Likvärdig insektsmängd och variation. Båda platserna har närliggande utlopp. Samma dystra resultat som 2016. Plats nummer två verkar tom på fisk. Denna analys fick jag från flera håll under 2016, då jag roade mig med att fråga kanotister om de såg fisk som var uppe i ytan och åt och var de såg dem. Vid denna lokal hade de inte sett något under 2016. Men däremot längre norr över. 
Jag kommer fortsätta att göra liknande jämförelser framöver, när tid ges.
Är det kräftorna mån tro, eller finns det någon ytterligare faktor?
Positivt: Det verkar vara fler och fler som ger sig ut för att fiska Harr i Vättern. Kul!!

Fredag 25/8 19.00-20.40

Efter gårdagens vakfest, så var det svårt att låta bli att inte åka ut med flytringen. Det fick bli raka vägen till plats nummer 1. Vindstyrkan var densamma, men mer åt NV. Detta är ofta bra mycket sämre. Och det skulle visa sig. Jag räknade till 15 vak som jag vet var Harr. Dessa 15 vak, var hoppande Harr, som försökte norpa åt sig av nattsländorna. I övrigt vakade fisk efter minimalt stora insekter som låg på ytan. Mina flugor i #22 såg gigantiska ut, och inget som Harren ville ha. Mycket insekter, men vinden hämmade troligtvis vakvilligheten. 
En hel del nymfskal från Danica/Vulgata. Även en del Danica i luften och på vattenytan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar