7 augusti 2017

V.31 Nästan lika många Öringar som blåbär

Stora förhoppningar på Vättern

Men tji fick jag... 3 tillfällen, 3 olika dagar, 3 olika platser men tyvärr 3 bomturer. Allt jag såg på dessa 3 turer var 1 ynka vak. Vid sista tillfället så iaktog jag inte mindre än 13 Skarvar lyfta från en yta som brukar vara fylld med vakande Harr. Ingen kul syn. 
Då Vätterns Harr inte visade sig, så blev bäckens Öringar en räddare i nöden.

31/7
Två timmars Vätterfiske blev det innan jag gav upp och drog till ån. En ny plats, som gav utdelning direkt. Därefter blev det favoritplatsen. Öringen högg friskt. Vädret var växlande molnighet och en +20c. Allt som allt hamnade jag på granitbröllop i antal öringar på 2,5h fiske. Kändes prima!
(Att skriva ut antalet öringar för varje tur kan säkert ses som kvantitativt, skrytsamt etc. Och det vill jag verkligen inte. Samtidigt är det för mig viktigt och av stort intresse med statistik, dokumentation och en form av dagbok. Jag tror och hoppas att genom detta utvecklas som flugfiskare. Det finns dock ett litet aber i det hela, och det är just att fisketurerna kan mynna ut till något kvantitativt. När räknandet av fisk blir för viktigt. Fiske ska ju vara kvalitativt för hela slanten)



Tankarna gick till en gigantisk Superpuppa. Larven var enorm


1/8
Tre timmars guppande i flytring, och febrilt sökande efter vak. Men inte ett ända, trots fina ytor, ok vind och mycket nattsländor och baetis. Reservplanen fick bli 1h fiske i ån. Jag hade glömt ta med vadarskorna. Så de lätta tajta vinterkängorna jag använder vid flytringsfisket fick bli substitut om något vadande i ån överhuvud taget skulle kunna ske. Det gick klockrent, och sulorna kändes mer greppvänliga än mina Loop-kängor. Sidenbröllop i Öringar blev det.
I slutet av fin favoritsträcka finns en lugnare pool som vid bra och försiktiga kast kan resultera i en hel del fisk. Men den här gången var den lugna poolen nästan halverad på grund av den låga vattennivån. Dock fanns några Öringar kvar där. Och för ovanlighetens skull tog jag några kast uppströms, där jag sällan haft någon lycka. Men det small direkt, och det var ingen pyttefisk. Utan en rätt fin fisk för att vara denna å. Den gjorde först en rusning uppströms, men sen tvärvände den och rusade nedströms. Och då blev det ett febrilt indragande av fluglina, för att hålla linan spänd.

I bakgrunden syns lugnvattnet, som nu är så mycket mindre


Tyvärr inte jätteskarpt kort. Men analfenan på den här fisken var riktigt häftig.



3/8
En mulen dag norröver vid Vättern. Vinden var ok. Men vinden kom åt så det blev en del krusningar. Insekterna dansade dock för fullt över vattenytan. Nattsländor, mygg, knott och även en del Danicor, som poppade upp. Ett vak var allt jag såg på 2 timmars fiske, och det lyckades jag inte paddla ut till för att kunna fiska på. Svårt med referenspunkter mitt ute på Vättern. Däremot är det lättare att som utpaddlad, vända ringen så att man tittar in mot land. Dels upplever jag det som att det är lättare att lokalisera vak och lättare att ta ut refernspunkter.
Det fick återigen bli reservplanen vid ån.
Fisken var återigen på riktigt hugghumör. Dock upplever jag det som att vissa stråk gång på gång känns fisklösa. Vad det beror på vet jag inte. 2h och 45 minuter senare hamnade jag på ett sidenbröllop i antal öringar.


Nya intressanta områden

Ingen vacker syn

Vackrare syn


4/8
Vädret var inte gynnsamt för Vätterfiske. Så jag åkte mer än gärna på en kvällstur till ån 19-20.50. För kvällen ville jag pröva en ny fluga som jag aldrig fiskat med. Jag band nämligen upp ett par Furimsky's Hi-Vis BDE på vårkanten. Men nu var det dags att pröva dem. Det gick lysande. Fiskarna högg som galningar. Verkligen en kalasfluga. Ska bli intressant att pröva den då fisken är mer kräsna, och se om den funkar lika bra. Satinbröllop blev resultatet.

En av turens minsta


5/8
En tur till klubbsjöarna. Jag hann knappt gå ur bilen och börja gå mot Öring-gölen förrän jag såg en massablåbär. Jag gick då tillbaka till bilen, och hittade en kasse. Fisketuren blev så mycket mer blåbär än fiske. Det hela späddes säkert på med att öringarna enbart vakade och åt pyttesmå insekter på ytan. Och så små flugor hade jag inte i asken. Mina #18 griffiths gnat var gigantiska i förhållande till det som fanns på ytan.
Nöjd med blåbären, så avslutade jag fisketuren med 40 min fiske vid ån. Ett stålbröllop bjöd öringarna på.

Försök till självutlösare till mobilen. Här behövs mer övning


Nu får vi se vad vecka 32 bjuder på... Uppdatering av bloggen på lördag eller söndag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar