22 augusti 2017

Sälen v.33, och början av v.34 på hemmaplan

Sälen

En lugn och skön vecka låg framför oss. I två bilar betade vi av mil efter mil mot Sälens fjäll. Isaac ville hellre sitta i svärmor och svärfars bil, så då får man passa på att lyssna på spännande dokumentärer. Nu blev det i och för sig mest metal, Pelle Karlsson och Andrae Crouch. Vilket Isaac mer än gärna också lyssnar på.
Obligatoriska stopp gjordes vid Kristinehamn och Vansbro. Sen var det bara Malung och sen Sälen. Vi kom fram runt 18.00, och fiskesuget smög sig på, så pass så det fick bli sätta sig i bilen igen. Jag slog en signal till Tommy, en go vän som kan älvarna innan och utan. Jag fick tips om ett lugnare område där fin fisk fanns. 

Söndag kl 20-21.30
Kanske inte den mest ultimata tiden för Harrfiske och 13 grader i luften. Men jag var ytterst tacksam att jag lyckades komma ut till älven redan första kvällen. Jag vadade ut en bit. Men då vattnet började klättra sig över naveln, så brukar jag helst inte vilja vada djupare. Så jag fick snällt iakta hur stor fisk vakade längre ut. Jag försökte nå vaken, men det krävdes riktigt långa kast och huvudströmmen tog retfullt tag i fluglinan gång på gång. Så drifterna vart inget vidare. Det fick bli att blindfiska närmre där jag vadat ut. Inget hände. Tiden gick, men så började det vaka lite sporadiskt nära mig. När klockan var 21.30, och jag började bli sugen på att ge mig hem till stugan, så hade det blivit två mindre harrar(riktigt kul att det fanns småharr där). Dessutom hade jag tappat en fin fisk och ett monster som var uppe och skulle ta torrflugan. Men jag slet flugan ur munnen på den. Osis. Men sånt är livet.




Möte med älgen


Måndag kl 20-21
+17 grader och fina förhållanden. En hel del insekter kläckte under den korta tiden jag var där. Platsen var runt Hälla. Harren som jag fick var utspridda över stora ytor och över hela den stund jag fiskade. Allt som allt 11 harrar. Ett par fiskar kring 30cm och resten av mindre valörer, men lika tacksamma att få ändå. Flugvalen som fungerade bäst: "Graylinghammer of Justice" var överlägsen. Ett par fick jag på klinkhammer.



Möte med ny älg


Tisdag kl 19-20
Tidigare på dagen hade familjen och jag plockat bär och i närheten rann ån Firin. Så när det började närma sig kväller runt 18-tiden, så hade jag med spöet, och fiskade av de hetaste platserna. Men inget resultat så det blev lite mer bärplockande istället. Det ska tydligen finnas lite öring i Firin, dock sparsamt.
Sista timmen fick det bli en ny tur till Hälla. Jag tog några kast i en sidoström där jag hade fått en av 30cm harrarna dagen innan. En 30cm Harr, troligen samma som dagen innan klev upp och tog en klinkhammer då den driftade fram i strömmen.
Därefter vadade jag mig mot huvudströmmen. Fisket var riktigt segt för mig. Det var först på slutet som jag lyckades lura ett par Harrar på supperpuppan.


Hmm undrar vilken tjärn detta var


Onsdag kl 19.30-21
I Transtrands fiskevårdsområde finns en liten sträcka av Fejmån(Feman) som ska innehålla en del öring och även Harr. Dock vet jag inte om det går Harr så långt upp i ån. Jag ställde bilen nära Långtjärn och traskade mot ån. Verkligen vacker och lagom stor skogså. Dessutom fin variation på strömmarna och lugnflyten. Då inga vak syntes började jag blindfiska mig uppströms. Men inte ett liv. Ögonen började glida från ån och mot de hjortron som glimmade lite här och där. Jag gjorde en hel del avstickare från ån för att plocka bären. Så pass, så det slutade med mer bärplock än fiske. Allt som allt såg jag ett vak, det var allt. Vet man när och var och hur man ska fiska av ån, så blir det säkert bättre nästa gång. Vid vandringen mot bilen så fick jag tag i pappa på telefon. Farmor hade precis hastigt och lustigt fått sluta sitt jordeliv. Sorgen och saknaden är stor! Samtidigt vet jag inte riktigt om jag helt har förstått att hon har fått flytta hem. Men tack och lov för hoppet och förvissningen om att få träffa farmor igen hemma hos Gud.



Eländiga maskmetare, hoppas inte det gått för hårt på öringarna





Torsdag kl 18.30 - 20.00
När jag satte mig i bilen för ett nytt kvällspass, så hade jag inte helt bestämt mig var jag skulle fiska. Det blev visst Görälven, där älven är ganska strid. Planen var att  gå nedströms mot lugnare ytor. Jag fiskade av en del områden längs vägen. De harrar jag fick var väldigt nära land. Inte en fisk längre ut än tre meter. När jag hittade Harr så högg de som galna efter "Graylinghammern".
Det slutade med 7 landade och återutsatta harrar. Vid ett par tillfällen, gjorde jag för starkt mothugg i förhållande till storlek på fisken. Så en katapultartad Harr kom farande mot mig.  Klockan blev mycket och det visade sig att jag aldrig kom ner till de lugnare partierna. Dessutom blev det en del svampletande. Nästa gång så.


"Graylinghammer of Justice" i mungipan.





Summering
En hel del Harr trots den ringa fisketiden. Dock kändes det inte som något flyt i fisket. Jag hade svårt att koda av var fisken fanns, och om de fanns där eller inte. Platser som var givna förra året var inte alls så givna nu. Men riktigt kul fiske som alltid. Fredagen och lördagen gick i regnets tecken, så då var jag aldrig ute. Regnet gjorde sig påmint när vi åkte hem på söndagen. Älven hade stigit drastiskt. Regn behövs, men när det kommer så mycket lär det ställa till det för harrfisket. Att fiska någon timme/dag, skulle kanske bytas ut mot något längre pass... för hälsans skull.




Början av v.34

Måndag 19.00 - 20.30 Vättern
Klart.se och yr.no visade helt olika vindar, så jag åkte lite på vinst och förlust. Det visade sig vara bra vindar till att börja med. Ut i flytringen och paddla ut, för huj vad det vakade. Småharren och en och annan stor hoppade högt efter nattsländorna som surrade över vattenytan. En liten svart klinkhammer #22 ratades gång på gång. När en harr vakat en decimeter från flugan, så såg jag det som ett tecken att byta fluga. En svart F-fly fick det bli. En liten harr var uppe och duttade på flugan. Antagligen så pass liten att den hade svårt att suga i sig flugan. Nytt kast mot ett område där fisk hade vakat. Det vakade på nytt någon meter ifrån. Sen högg det på min fluga. Yes fisken var fast och den bjöd på lagom kamp som en 25cm Harr brukar göra. Därefter hade jag fisk som släppte, flugan var blöt, nackdelen med cdc. Knöt på en svart elk hair caddis, och det blev resultat direkt. Dock inte i mothugget tyvärr. En 20 minuter hade passerat, och nu vände vinden, dock svag vind, men det räckte för att Harren skulle lägga ytätandet på hyllan. Nordanvind är ett gissel. Men visst det är väl som för oss människor också. Vem vill sitta ute i snålblåst och äta oxfilé. 
Hoppas på rätt vind framöver. Då kan det bli riktigt kul på Vättern.

Lugnet före stormen(nordanvinden)




Tisdag kvällstur på 1 timme vid ån
Testade ytterligare en ny sträcka av ån. Det visade sig vara minst lika bra som uppströms. 11 öringar och många många missade mothugg. Det var riktigt svårt att kunna göra vettiga mothugg bland alla grenar och annat trassel. Spännande partier av ån. Nästa gång blir det ett nytt ställe.


De fanns här också







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar