26 juni 2017

Bäckfiske 40cm fet och fin öring

Två turer sedan Sälen


 Ja, bara två fisketillfällen sedan Sälenveckan. Känns ändå helt ok. Vardera tillfällena var närmre 2 timmar vardera.
Men vi börjar med några nya flugmönster...






Och nu till fisket...

Första turen var midsommaraftons morgon. Vädret var sådär lagom mulet och små nattsländor var i farten. Det vakade titt som tätt i de lugna ytorna nära strömmen. Närmre två handfulla med öringar blev det. Alla högg på elk hair caddis ginger.


26/6

Efter timmar av regn så blev vädret bättre och bättre från eftermiddagen och framåt. Så runt 16.30 kunde jag komma igång. Sol och mycket insekter. Men vattnet var näst intill chokladbrunt. Två öringar lyckades jag kroka ganska snabbt och en del missade mothugg. De tog på en elk hair caddis. Jag började dock så sakteliga att ge upp. Det var oerhört trögfiskat. Men jag smög ned på ett ställe för att komma åt att fiska uppströms, där jag under midsommaraftonen hade fått de flesta av öringarna. Samtidigt som jag drog ut mer och mer lina, så kastade jag några korta kast nedströms. Nära en stock flyger en stor öring upp med ett head and tail-vak. Men jag slet min Klinkhammer tricoloren ur käften på fisken. Så retligt så retligt. Så stor fisk får man oftast bara en chans. Jag tog dock ett par kast till mot fisken, och pang, så högg fisken och mothugget satt som det skulle. Nu började en spännande kamp. Fisken gjorde flera rusningar och försökte sticka in bland grenar och annat otyg. Men av en nåder så lyckades jag lirka fisken mot min håv. En för den bäcken finfin fisk på 40cm, Dryga 0,7kg enligt fultonkalkylatorn och fultonvärde på minst 1,12. Helt klart den största fisk jag fått där. I och för sig har jag haft tyngre fisk på, som slitit av tafsen. Nöjd med utdelning åkte jag hemåt. Det blir nya tag framöver!

Jämför övre fisken med undre. Samma bäck, och inte allt för lång ifrån varandra









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar