16 september 2016

Vacker Harr-morgon vid Vättern, därefter Harrträff med Länsstyrelsen och kommunen

15/9 9.30 - 11.30 

En härlig morgon utpaddlad i flytringen. Vättern ligger blank och rogivande. Några miniatyrvak ser jag nästan direkt. Jag funderade på om jag skulle börja kasta mot vaken eller om jag skulle paddla vidare norröver. Men jag beslöt för att kasta ut flugan mot de små vaken. Det blev några halvdåliga förstakast. Men sen fick jag ut linan och flugan i lämpligt avstånd till matbordet som fiskarna tog del av. Det gick någon halvminut, sen togs flugan i ett lugnt vak. Upp med spöt och dra i fluglinan. Yes fisken var krokad, och snabbt kunde jag landa en 24cm Harr. Riktigt kul att det visade sig vara Harr. Jag visste att det inte enbart kunde ha varit denna fisk som vakade på samma yta. Fler fiskar hade ju vakat samtidigt. Men kastandet ut mot dem resulterade inte i något mer hugg. Vakandet under morgonkvisten var oftast sporadiska och försiktiga. Precis som tidigare när vattenytan har varit lugn. På slutet av fisketuren, då i stort sett vakandet dött ut, fick det bli lite blindfiske. Jag kastade då ut mot mitten av sjön. Jag lät flugan ligga en god stund, och så, i ett resolut hugg, sitter en grov Harr i andra änden, men tyvärr blir drillandet kortvarigt, och fisken simmade mot sin frihet. Det var nu hög tid att paddla hemåt, för att klä om till Harrträffen. Vid bilen fick jag trevlig påhälsning av Peter, som var på lunch. Vi samspråkade en stund och skulle därefter båda två på Harrträffen.


Här kan man nästan ägna sig åt sight fishing. Det är så pass klart vatten, att det är lätt att luras att tro att det inte är mer än en 30cm djupt. Men här är det säkert 2-3m djup. Ja kanske ännu djupare

Svårt att tro att man är inne i mitten av september

Skarvstenen

Vid Harrträffen kom både representant från Länsstyrelsen och Kommunen. Vi som samlats diskuterade det som varit, det som är och vad som kommer att hända framöver. Det vi vet är att Harrbeståndet i Vättern har gått tillbaka sen det var i fornstora dagar. Dock är det inte lika illa idag som det var för 10-15 år sedan. Dock är vi en del som befarar att Harrbeståndet har gått tillbaka de senaste två åren. Flugutter har gett väldigt dåligt resultat dessa år. I alla fall i de sydligare delarna av Vättern. 2013 gjordes ett stort arbete med att decimera kräftorna i bäckarna precis innan Harrleken. Vi är flera som tror att det gav resultat till en uppgång av beståndet något något/ett par år framöver. Vi tror att resultatet blev att färre romkorn blev uppätna. Så förhoppningen är att kunna få Länsstyrelsen och Kommunen att genomföra/godkänna decimeringsfiske varje år innan Harrleken. Vi hade även en önskan om avskjutning av Skarv. Skarv som vi är flera som upplever har ökat i antal längs Vättern. Det finns ett projekt för Dunkehallaån som förhoppningsvis kommer igång praktiskt innan 2017 års harrlek. Det skulle innebära att den lekyta som Jönköpings energi förstörde med grävning för fjärrvärme, skulle restaureras och förhoppningsvis bli bättre. Dessutom var och är området ett Natura 2000. Hur som haver, ett tack till Lst och Kommunen för att ni kom, och ett stort stort tack till eldsjälen Lennart som tog initiativet till detta möte, och Peter och Joakim! Att vi sportfiskare visar att vi bryr oss är oerhört viktigt. Och förhoppningsvis blir det fler som dyker upp på möten, träffar, praktiskt arbete framöver.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar