8 september 2016

Fortsatt jakt efter Vätterns Harr och bäckens prickiga

Jakten efter Vätterns Harr har fortsatt...

Men efter varje försök har jag gått bet. Det är som förgjort. Förra året från september och in i december var det alltid aktivitet av fisk, vak och hugg när det var bra förhållanden. Ja även de gånger då vågorna gick höga, så fanns det ofta stor chans att lura upp Harr på torrfluga. Men i år fram till nu har jag fiskat i de sydligare delarna av Vättern 16 gånger. Först härom dagen såg jag de första vaken. De var mikroskopiska, ja så pass små att en stor nattslända ger mer avtryck på vattenytan än dessa vak. Antagligen inte Harr. Runt 20.00 på en lugn yta, såg jag en fisk vaka en fem gånger. Detta var ingen pyttefisk. Men då jag stod på en stenformation och skådade ut mot vaken, så var det svårt att avgöra vilken typ av fisk det var. Jag kan bara hoppas på att det var Harr. Men antagligen stor risk för att det var en annan art.
Idag 8/9 gav jag för tillfället upp Harrjakten. Abstinensen av att se torrflugorna försvinna i ett explosivt vak blev för stort. Jag tog en 2,5H vid bäcken. Vädret var molnigt men ändå för årstiden mycket varmt, en 24+ tror jag termometern visade. Svetten började snabbt pärla sig i pannan och immade retsamt igen mina polaroidglasögon. Så det blev många pauser för att torka glasögonen. Mitt första flugval blev en geting. Men inget hände vid drifterna. Dags för trotjänaren elk hair caddis tricoloren. Andra driften över samma ström som getingen nyss guppat igenom. Och då hugger första Öringen.  Det är tydlig att fisken stod lite överallt , så det var lönsamt att verkligen kamma av varje vrå av bäcken. På ett ställe fick jag 5 Öringar på samma 30*30cm. När det var dags att åka hem hade 37 Öringar tagit torrflugan. Tur att jag har ett gäng elk hair caddis, då flugorna snabbt blev tilltufsade efter alla hugg. Otroligt nöjd med turen. För egen lärdom: 9' spö vs 7' spö. Niofotaren är bra mycket lättare att styra flugan med en bättre drift, men nackdelen är klumpigheten på grund av längden. T.ex vid missade mothugg. Många frustrerande trädkontakter, och ihoptrasslad lina.

Lite bilder... 




Sonen på upptäcksfärd

Harrgodis?

Nytt spännande ställe

Och botten såg mycket Harrvänlig ut





Skalbagge, gräshoppa och Harkrank. Höstens primörer?

Vandringshinder som heter duga


E-12 dyker upp i mitt huvud

Ingen fisk!! Då får det bli fika












Minsta öringen någonsin. #16 lätt dressad Elk Hair Caddis


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar