19 november 2015

V. 47 Julen knackar snart på dörren, men än hugger Harren på torrt

Två korta turer efter Harr

Många faktorer börjar göra sig påminda om att Harrfisket börjar gå mot sin refräng, för den här säsongen. Kylan tilltar, insektslivet avtar, blåsigare och färre soltimmar. Ja listan kan göras längre. Men än går det att lura Harren till att hugga.

16/11 var första turen för veckan. Det blåste en del, och löven på vattenytan var inte många. Jag kastade på för fullt från min flytring. Men fisken visade sig inte. Det blev helt enkelt en bomrunda, och hem och ladda batterierna.


19/11 dags för tur nummer två. Fina blanka stråk låg framför mig. Alldeles in mot land såg det som bäst ut. De absolut sista löven började lägga sig på ytan och där fokuserade jag mitt fiske. Det började bli kallt och jag hade inte mycket tid innan mörkrets inbrott. Precis i början av turen var en fisk uppe för att ta torrflugan( Peter-myran). Men vid mothugget fanns det ingen känning. Uppskattningsvis såg det ut att vara en Harr, modellen mindre. Jag nötte på mot den plats fisken hade huggit. Men inget resultat. Fluga efter fluga byttes, och jag började så smått inse att det inte skulle bli någon fisk på kroken. Det var mörkt nu och jag paddlade hemåt. Under paddlandet hemåt gjorde jag några sporadiska kast, och nu satt Peter-myran än en gång på tafsen. Tjoff, så försvann flugan. Linan spändes, och nu satt där äntligen en Harr på kroken. Fajten var kortvarig. Men det gör inget, riktigt tacksamt att det finns mindre Harr också. Jag hade nästan önskat mig än fler Harrar i lättviktsklass. Då hade känslan för den framtida Harrpopulationen känts bra!


Lite bilder....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar