19 juni 2018

Från årets första på torrfluga och fram till nu

Länge sen nu

Ser att det var väldigt länge sedan jag uppdaterade min lilla fiskedagbok. Många bollar i luften och ett intensivt men härligt familjeliv har gjort att bloggen har nedprioriterats, likaså fisket.
Men när det funkat, har det ändå blivit lite fiske.

Tävlingen om första fisken på torrtfluga

Varje år brukar Johan och jag trigga varandra till att försöka slå varandra i vem som kan få årets första fisk på torrfluga. Jag brukar alltid dra kortaste strået. Och i år blev det ingen vinst heller. Och inte blev det Johan heller. Från oväntat håll kom vinsten(och sist blev jag). Se nedan:


19/4 slog han till, sonen min. Ett litet toppknutet teleskopspö med en näst intill egenbunden torrfluga i andra änden och jag sade till honom att här kan du kasta ut din fluga. Vid ett betongfundament med långsamt vatten, så tänkte jag att Isaac kunde roa sig en stund. Men att en Öring skulle stiga och hugga flugan under första kastet, ja det trodde jag inte. Resultatet blev en förvånad och mycket stolt pappa! Well done my son!!






Våren kom fort och helt plötsligt var det högsommar i början av maj

Värmen steg lite för snabbt, och kläckningarna blev korta eller som vid Kalvsjön, där Vulgatan kläckte men fisken tryckte längs med botten på grund av värmen.
Några riktigt bra kvällar blev det vid hemmabäckarna.


En oerhört svår pool

Men försiktighet lönar sig

JKPG-öring



Johan vid en spännande pool






Svårt att inte älska Vättern

Conny finess-fiskar vid svåra utrymmen



Johan, bli ett med naturen





En efter skolavslutningenöring




Nu är familjen och svärföräldrarna uppe i Sälen... det blir säkert en del fiske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar