7 mars 2018

Flugbindning till gädda

Binda gäddflugor

Det hade jag aldrig själv trott att jag skulle sitta och binda gäddflugor. Visst att det blivit en och annan lite större streamer. Men gäddflugor, det är ju mil ifrån de torrflugor jag alltid brukar binda och fiska med. Men idén om gädda på fluga har ändå funnits i bakhuvudet på mig, och när Pär i klubben kom med et förslag om tema Gädda för flugfisket, så var smeds planerna för fullt. Till att börja med fick vi Cato Monsen från Flydressing att instruera oss i gäddflugbindningens tekniker. Vi samlades i Marie Wärnbrings fotoateljé. Tekniskt sett, var det mycket mer avancerat och tidskrävande än att sno ihop en F-fly(för att ta en lätt fluga). Och nu förstår jag varför en gäddfluga kostar 150kr. I trevligt sällskap med goda instruktioner och hjälp från Cato så blev det en riktig succé i mina ögon!! Torrflugefisket efter ädelfisk kommer troligtvis alltid vara favoriten. Men det ska bli mycket spännande att varva med detta med flugfiske efter gädda.

  
Cato instruerar 





Jag fick så pass blodad tand att kvällen efter kikade jag igenom mitt egna flugbindningsmaterial, där gäddmaterial lyste med sin frånvaro. Jag hittade dock lite material som jag köpte in för att kunna binda tubflugor till Vätterns lax. Så här blev resultatet:

Kanske kan funka

Material jag använde


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar