27 mars 2016

Glad Påsk!

Glad Påsk!

En del fiske har det blivit de senaste veckorna. Dock oftast korta pass runt timmen långa. Vissa tillfällen har känts lovande. När torrflugan är utlagd på det spegelblanka Vättern och bäcksländor, fjädermygg och annat smått. Ja då kommer känslan att nu... nu stiger snart en harr och tar min fluga. Men fisken har inte visat sig hittills. Men snart så. Lite mer värme, ljusare årstid och lite kläckningar så ska det nog komma igång. 


Find the fly 

Ted Gärdestads låt borde kanske ha hetat: Himlen är otroligt skum


Bäckslända

Flugbindning med Påskens budskap

Ja, har jag möjlighet att kombinera flugfiske och min tro. Ja då tar jag den! Här kommer lite flugmönster med påsktema. Idén till spent spinnervarianten har jag aldrig sett förut. Då kroken är den vågräta delen av flugan istället för den lodräta. Om flugan fungerar bra att kasta med, vet jag inte.


Saved by grace through faith-spinner

Krok: #10. Kroken blir här tvärbalken där vingen får vila på. 
Kroppen: Plaststomme som binds in över den tvärliggande kroken. Dubbad med rusty dubbing
Ribbing/segmentering: quill
Thorax: Påfågelherl och några cdcfibrer
Vinge: CDL och CDC
Stjärtspröt: Grävling

Cross Dun

Krok: #10
Hackel: badger
Thorax: Påfågelherl
Kropp: Quill
Vingar: Hackelspetsar från grova hackel
Korsen: Promarker


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar