26 juni 2015

Återbesök vid Kalvsjön och ett strömfiskepass med motströms stripade Danicor

Stripade Danicor, Kalvsjösländan levererar även i strömmande vatten

Att en nattsländeimitation kan fiskas fridriftande, stripandes(plogande) eller mer eller mindre hur som helst av gemene flugfiskare är det ingen som höjer ögonbrynen åt, beroende på att nattsländan är väldigt aktiv. När det gäller dagsländorna brukar man allt som oftast höra: "se till så att inte linan draggar", "flugan måste ha samma fart som strömmen". Dagsländefiske verkar vara ett "no no".
Men under tillfälligheter föds idéer. En öring i de aningen lugnare partierna i strömmen fick för sig att sluka min Kalvsjöslända som vid tidpunkten stripades i hög hastighet då jag skulle göra ett rollkast. Antagligen uppretad av en snabbt förbipasserande torped.
Öring nummer två togs på en medveten stripad foamDanica. Dock hade en öring huggit våldsamt på en stillaliggande Danica i ett bakvatten. Fiskarnas beteenden gäckar mig i år... men det är samtidigt ytterst spännande!

Foam man lov och presentera Öring ala plogteknik 


Kalvsjön

Sjön låg till största delen vindstilla. Och de flesta vaken sågs utanför kastradien, om man u inte hade tur och sitta i båt eller flytring. När jag var framme vid en av bryggorna vakade en fisk kraftfullt precis intill bryggan. Detta måste ha skrämt en sädesärla som i ett jehu flög upp och iväg från bryggan.
Men några bastanta vildar till regnbågar ville inte knycka mina flugor. På tafsänden satt en Vulgatakläckare(Jo en och annan stor dagslända kläckte i sjön). Försiktiga vak visade sig vid näckrosorna. Snabbt ut med flugan vid vakplatsen. Flugan slukades och jag gjorde mothugg. Va? var det en stor löja som tog flugan. Motståndet indikerade på en lite fisk. Men löja var det inte, utan en av sjöns mindre öringar. Lite senare krokade jag en till öring på vulgatakläckaren.


Fisk 1 och 2. Intressanta färgvariationer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar